söndag 1 mars 2009

(S) tror sig vara bra företagare

Både jag, Maria Wiksten i Skellefteå och Anders Sellström i Umeå har på bloggen kommenterat en gemensam affär vi har - vi tre kommuner. Den om att våra energibolag gått in med lån, borgen mm i ett bolag här i Örnsköldsvik som heter SEKAB. På 40-talet börjades det med etanoltillverkning i Örnsköldsvik så man kan lungt säga att etanol "sitter i väggarna" här i kommunen. Bolaget har de senate åren köpt sockerrörsetanol i Brasilien och sålt den i Sverige. Samtidigt pågår forskning och utveckling på många andra områden inom etanolframställning. 2005 gick de tre norrlandskommunernas energibolag in som aktörer i bolaget under föresatsen att det skulle pågå i en övergångsfas under några år. Nu har "några år" gått och engagemanget blir större och större. Nu har Umeå kommun slagit till bromsarna, något som bland annat Kristdemokraterna i Skellefteå och Örnsköldsvik också gjort.

Jag tycker att föresatserna att gå in var rätt. Vår vison "bortom oljan" kan förverkligas då annan, miljövänligare, energi finns och detta vårt engagemang skulle göra detta möjligt. Föresatsen var att andra delägare skulle sökas och gå in i stället för de kommunala energibolagen vilket inte hänt trots att man haft 4 år på sig. Nu "skyller" några på finanskrisen men det är inte korrekt. Minst ett år innan finaskrisens begynnelse var nämnda företag i behov av mer pengar enligt våra kommunala energibolag, och man sa sig behöva satsa mera. Redan då borde andra penningstarka aktörer funnits "på banan". Här har de sossestyrda kommunerna varit påfallande flata och fega att ställa krav på att det borde hända något. För drygt ett år sedan sa vi nej - nu får det vara nog. Redan då sa vi att alternativa planer borde varit sjösätta, och om inte så borde det ske omgående. Vi ville också se hur dessa såg ut men några sådana fick vi aldrig se.

Tyvärr pågår en slags smutskastning mot det aktuella företaget. Att kasta skit på ett enskild företag och enskilda personer i företaget eller styrelsen är okunnigt, larvigt och säger mer om de som "kastar skit" än om sakfrågan.
Det är sossarna i de tre kommunerna som - i huvudsak - är ansvariga. Punkt.

Jag har fått frågan flera gånger under åren om vad jag själv tror om etanolsatsningen. MItt svar är detsamma nu som för 4, 2 eller 1 år sedan: Det är rätt att söka alternativ till oljan och etanol är klimatvänligare än olja. Mitt svar har också alla gånger innehållit "men det gäller att komma över alla diken" på vägen. Jag har samma svar i dag.

Den omstrukturering som nu presenterats borde skett mycket tidigare tidigare, alternativ till att slussa in mer stöd till bolaget skulle funnits, vilket vi krävt och fått löften om att sådana alternativ finns. Nu vill sossarna göra alla medansvariga, vilket är larvigt och taffligt. Då invigningar och spadtag till stora satsningar tas - då står sossarna där själva och lyser som själva solen. Nu vill man smeta ut skuggan på så många som möjligt. Jag tycker sånt är ett tafatt ledarskap - om det ens är ledarskap i någon form. Snarare avsaknad av sådan.

Jag hoppas verkligen att det skall gå vägen - och tror också att det är fullt möjligt med den omstrukturering som nu skall sjösättas. Jag hoppas på det för skattebetalarns skull, för de som jobbar i berörda företag men främst för själva saken - att vår region skall bli så oberoende av oljan som det bara är möjligt. Jag vet att min förhoppning kan komma på skam och jag är ödmjuk inför det. Fast jag är övertygad om att vårt nej de senaste året till mer satsningar är helt rätt - så kommer jag att glädjas den dag det visar sig att denna satsning gick bra. Saken är givetivs avsevärt viktigare än den personliga prestigen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar