onsdag 4 mars 2009

Är det dött i bilbranschen nu?

I mitt jobb som bilsäljare får jag denna fråg dagligen - med lite olika infallsvinklar.
Speglingen i media är också sådan. Jag har förståelse för det eftersom vi bor i Sverige och våra två svenska bilmärken har onekligen sett ljusare dagar.
Men det finns också en annan sida. Den speglas sällan i svenska media vilket är märkligt. Jag läste att Ford Europa gjorde sitt bästa år 2008 sedan 1989 !!
En bilmodell av de jag säljer som introducerades i januari i år är nu slutsåld till halvårsskiftet !! Det är sånt tryck i fabriken att om jag beställer en sådan bil idag hinner den knappast hit innan midsommar - trots att den tillverkas i ett av våra grannländer.
Det är inte för att göra någon form av reklam jag skriver detta. Med ofta finns två sidor av ett mynt. Likaså dagsläget i den hårt ansatta bilbranschen.

Har du någon gång lovat en sak långt fram i tiden och känt att - "det är ju tomt i almanackan så det ska gå fint" ? Jag gör det nu och då. Senaste årsskiftet fick jag frågan om jag ville ta min trombon och vikarera i stan symfoniorkester i slutet av mars. Tja, vad tror ni jag svarade ? "- Kul, det gör jag". Nu är vi snart där, flera svåra passager i noterna skall fixas, ont om tid att sitta hemma och "gnugga" på svårigheterna, och de kommande övningarna kommer att ta mycket av min fritid. Men - det känns fortfarande kul att spela - inte det. Bara det klassiska att man vill mer än man hinner.

Men först kommer en torsdag. Efter jobbet skall jag och yngsta dottern ta upp en "förlorad tråd". Vi skall återuppliva övningskörningen för hennes körkort. Efter torsdagen lär fredagen dyka upp. Då ska jag ta mitt ettåriga barnbarn och dra iväg på jazzklubben och lyssna på Louise Hoffsten. Lilla Jesaja - 13 mån - skall bli medlem i stans jazzklubb Perdido tycker morfar... Det ska börjas i tid !! Keep swinging.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar