måndag 2 mars 2009

En chans att påverka

Ikväll har vi haft distriktsstyrelsemöte. Mycket på dagordningen - bland annat flera motioner till sommarens Riksting. 3 stycken har jag själv bidraget - 2 stycken tillsammans med min dotter Hanna.

Först och främst så är det obegripligt varför dieselbränsle skall beskattas lägre än bensin. Ser man det ur klimatsynpunkt så släpper en lite diesel ut 2,7 kg Co2 medan en liter bensin släpper ut 2,3 kg Co2. Att då litern bensin beskattas med drygt 1,50 mer per liter förstår jag inte. Tittar man på partikelutsläppen är partiklarna från dieselbränslet också farligare för människan. De är värre ur cancerframkallande synpunkt. Jag har därför motionerat till Rikstinget i sommar att "subventionen" av dieselbränslet måste upphöra.

Sveriges syn på medmännskor som kommer till oss från andra länder gillar jag inte. Än värre blir det då jag betraktar vad Moderaterna nu kommit fram till. De hamnar bara längre och längre bort från från den Kristdemokratiska människosynen. Motionen handlar just om detta. Det läggs för stor vikt vid våra behov då det gäller då människor kommer till oss tycker jag. Byggfacket är ett exempel på en organisation som, genom att prata om solidaritet visar på motsatsen, som jag ser det. Är du svensk är allt bra men kommer du som byggarbetare från Lettland är det inte lika bra som jag uppfattar Byggnads. Den synen sprider sig på ett läskigt sätt under ytan i samhället tycker jag. Jag vill att det svenska samhället skall lägga lika stor vikt vid de behov som människorna har som kommer hit, som de behov vi själva har.

Den tredje motionen handlar om det obegripliga att vi fortfarande har ett Vägverk, ett Luftfartsverk och ett Banverk. Alla jobbar med infrastruktur men i ett "stuprörsperspektiv". Man ser till sitt eget verksamhetsområde i stället för se till det som är bäst för samhället. Vi tror också det blir mycket bättre om man lägger ihop dessa statliga verk till ett enda verk som har totalamsvar för infrastrukturen i landet. Billigare, klimatvänligare, säkrare och bättre kommer det att bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar