tisdag 31 mars 2009

Avgift för att köra förbi Örnsköldsvik

Nu har politikerna i Örnsköldsvik bestämt att det borde utredas om inte en tunnel förbi centrala Örnsköldsvik skall byggas och finansieras med tunnelavgift.
Jag tycker givetvis det är bra om en tunnel för bi centrum byggs - framförallt för att få bort den "tunga trafiken" genom centrala stan. Men jag är mycket kluven till att just passera Örnsköldsvik skall kosta pengar  - som enda ställe i hela Sverige. För mig känns det inte logiskt. Att Stockholm har trängselavgifter och att det kostar pengar att åka över bron till Danmark är trots allt inte riktigt samma sak. Jag tycker mina Kristdemokratiska kollegor gjorde rätt som reserverade sig mot detta försök - som enda parti faktiskt.
Blir det avgift att passera Örnsköldsvik genom tunneln ser jag en risk att man då fortsätter köra genom stan - som förblir gratis - och då är liksom poängen borta. Men kanske är det något jag inte förstår (och det vore inte första gången i så fall :-))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar