onsdag 25 mars 2009

Släck ned på lördag

Att Klimatfrågan är en av de största och viktigaste framtidsfrågorna inser de allra flesta. Jag förstår också att det finns många som fortfarande rycker på axlarna åt frågan, försöker hitta någon enskild forskare som ifrågasätter klimathotet osv. Det är en - inte alldeles ovanlig - reaktion man får, som en slags flykt från det man hoppas inte skall vara sant. Man försöker göra sig lite lustig och skojar lite lagom om saken.
Och - om hela diskussionen om klimathotet skulle vara en bluff eller stor överdrift - vilken skada gör då den restriktiva hållning som vi som intresserat sig för miljön och förändringarna vi ser och sett under många år ? Vad är nackdelen om vi kör mindre bil, om vi kör bränslesnålare bilar, om våra bilar körs på kretsloppsanpassat bränsle, om vi övergår från fossil uppvärmning av våra hus till något mer "naturnära", om vi släcker ned en timme å lördag? Svaret är - det gör ingen skada alls !!! Tvärtom - det är bra ur en massa synvinklar.

Sedan är det ju intressant att de allra flesta forskare är tämligen överens om att klimathotet är ett reellt hot - mot mänskligheten, inte jag kanske men mina barn och barnbarn - och framförallt de fattigaste människorna på jorden. I morgon skall jag på möte med BioFuel Region i Umeå. Vår vison är bland annat att vår region i Västernorrland och Västerbotten så snart som möjligt skall befinna oss i "tiden bortom oljan". Jag skall fortsätta jobba för dessa frågor tills någon överbevisar mig om att jag skulle gått på en bluff. Och på lördag släcker jag ned så klart - om inte annat för lilla Jesajas framtids skull men utan att moralisera över någon som väljer att vänta några år med att släcka denna timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar