tisdag 3 mars 2009

Jag är bekymrad ...

... då jag gör jämförelse med Tennismatchen i Malmö och OS i Peking.
Nu är Israels landslag i Sverige för att spela DavidsCup tennis mot Sverige. Man tvingas spela inför tomma läktare och egentligen ville inte Malmö ha matchen där för huvud taget. Visst - jag fattar att det finns risk för upplopp och våldsamheter. Det gör det ofta i landet Sverige. Inte minst då det är fotbollsderbyn. Det är många som blivit slagna och mycket som förstörts i spåren av fotbollsmatcher i Malmö och andra håll i Sverige.
Bekymrad blir jag då jag tänker på att det inte var så länge sedan som eliten av Sveriges idrottare var i Peking och tävlade i OS. Då gör jag min jämförelse. Hur många har inte dödats, kränkts, hindrats från att säga vad man tycker i Kina under den vänsterns diktatur i detta folkrika land? Då stod Sverige på tå och åkte iväg men nu är det tyst i Sverige...

För mig är händelsen i Malmö ett utslag av antisemitism. Det är självklart att man skall kunna kritisera det som Israel gör i kriget, likväl som att kritisera Hamas handlingar. Men nu tycker jag att vi svenskar gått för långt. Den tystnad vi nu tillåter är för mig bland det farligaste som finns. Mot tystnaden är det svårt att ta debatt.

Malmö - öppna läktarna inför tennismatcherna. Tillåter vi hockeylandskamper mot Ryssland med publik så är det en skam att vi inte tillåter tennismatch mot Israel med publik. Tillåt inte tystnaden i samhället vara en jordmån för antisemitismen !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar