lördag 7 mars 2009

Jag lovar - bara tur

  
Idag har jag vart på kalas - igen. Min gode svåger Göran som är gift med min syster hade födelsedagskalas. Alltid trevlig med kalas - och lika trevligt med denne svåger. Alla som var där deltod i en minigolftävling i källarlokalen på Efs i Gullänget. Förutom det en Efs förening alltid sysslar med - förmedlar det man tror på - så har man iordningsställt en 18-håls minigolfbanan i sin källarlokal. Fyndigt sa Bull ...

Så till den stora frågan, vem vann? Innan jag avslöjar det så skall jag säga på en gång, det var bara tur, tur och åter tur. Men faktum är att då bucklan skulle delas ut stod jag som segrare på 41 slag.

Idag har jag återigen blivit kontaktad av en kommunmedborgare som är ledsen och undrar vad hon skall göra då kommunen och dess KS-ordförande inte svarar på brev. Jag blir såååå himla trött på detta. Jag har i mer än ett års tid tagit upp frågan med den sossestyrda kommunledningen genom frågor, interpellationer och samtal. Uppseendeväckande nonchalans visar sig i dagen, man har lovat gång på gång att "-nu skall vi bättra oss", "vi skall ta fram en modell som gör att folk skall få feedback då de skiver till kommunen" osv. Tror du det blivit bättre ? Nop - inte ett dugg. Jag begriper om det tar tid att svara på frågor men det som är så himla korkat av sossarna i Örnsköldsvik är att de inte en bryr sig om att t ex svara "vi har fått ditt brev, det är komplicerat, det kan ta månader att få svar....". Men folk får ju inte ens en bekräftelse på att någon tagit emot, eller läst vad dom skrivit. 10% av befolkningen är kommunanställd och nog borde man väl hitta nån av alla dessa som kan visa så pass hyfs att man ger en återkoppling till den som hör av sig. Hur gör ni i andra kommuner? Gör ni som sossarna i Örnsköldsvik och skiter i att svara eller har ni hittat metoder som visar någon form av respekt för era medborgare ?? Ge mig gärna ett tips ...

Värsta exemplet hittills i Örnsköldsvik - som jag personligen känner till. En ungdom som var omhändertagen av soc skrev brev i juli 2007 och undrade hur det skulle bli till hösten. Skulle den få gå i gymnasiet, skulle den fortsätta bo på det "hem den nu var placerad?" osv. Under hösten 2007 tog en KD-kollega upp frågan med soc, blev ombedd att göra det skriftligt, gjorde så, fick kryptiska svar. Då bjöd jag sosseordföranden på en kopp kaffe och tog upp frågan mellan fyra ögon i alla vänskaplighet.  - När ska ni svara ungdomen? frågade jag. - Jag ska kolla, sa sossen. Inget hände. Då tog jag upp det - principiellt i Kommunfullmäktige. Sossarna tyckte det va beklagligt och skulle bättra sig. Tror ni ungdomen fått svar på brevet än ?? Nop - inte i sossarnas Ö-vik inte. En ungdom som kommit "på kant", som tappat tilltron till det samhälle som den skall leva i, hur skall en sådan få någon tilltro till samhället då sossarna är så nonchalant mot människan ifråga? Jag tror detta sätt att visa maktfullkomlighet är förödande. Bara detta är skäl nog att byta ut sossarna i Örnsköldsvik som regerat sedan 1970.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar