måndag 23 mars 2009

Kom igen Mats Odell

LO,s ordförande Vanja Lundby-Wedin är en person som verkligen hamnat i hetluften. För inte så länge sedan gick hon till hårt angrepp på de höga bonusarna i näringslivet. I den saken delar jag hennes uppfattning. Nu visar det sig att hon själv vart med och beslutat om våldsamma pensionsersättningar.

Att just en person från den fackliga rörelsen höjer rösten tycker jag dock är märkligt. Min bild är att det är just denna rörelse som visat vägen. Jag minns tydligt varför jag själv lämnade facket (SIF) för en massa år sedan. Då hade vi en TCO ordförande - Björn Rosengren - som tog ut ersättning från "oss arbetare" samtidigt som han fick rejält betalt av staten som landshövding i Norrbotten. Helknäppt.

En polare som är målare berättade om en händelse för många år sedan då en kongress avslutades med beslut om att de fackliga ombudsmännen skulle få betald pension flera år tidigare än målarna. Vem sliter på tygg, nacke, armar mest - målaren eller ombudsmannen ? Hur är det med elektrikerna tror ni? Vem får pension först - Elektrikern som under hela livet stått med armarna i luften och jobbat i obekväma ställningar eller ombudsmannen ? Inte är det arbetaren kan jag lova ! Där har nivårerna satts sedan decennier tillbaka och nu gnäller LO,s ordförande. Patetiskt !!
Fast i sak har hon rätt - de bonusar som nu kommer i offentlighet är fullständigt verklighetsfrämmande. Oavsett de handlar om direkt bonusersättning eller pension.

Kom igen nu Mats Odell - 90% skatt på den typen av inkomster och en arbetsgivaravgift på 100% borde snabbt få slut på dessa oetiska och korkade ersättningar. Ett sådan åtgärd gör att vi kommer närmare statsministerposten än 4% spärren i valet 2010.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar