söndag 15 mars 2009

Söndagskonsert

Det är fantastiskt att en förhållandevis liten stad har så mycket att erbjuda kulturellt.
Bara idag har jag vart med om flera viktiga kulturella händelser. Att jag vaknade frisk har knappast med kultur att göra men jag är glad att inträffade. Ganska snart befann jag mig på Skyttis spårområde och åkte skidor. En schyst start på dagen. Strax därefter åkte jag till Pingstkyrkan i stan. Bara att se Tanja står i sin vackra zigienardräkt och läsa dagens bibeltext är ju en slags kulturell händelse. Jag såg svenskfödda barn springa omkring med barn födda i olika afrikanska länder - det är också kulturella möten men det jag främst tänkte på är Camilla och Stefan Klinths otroligt proffersionella men också berörande sång och musik.

Jag hann stjälpa i mig en kopp kaffe, en macka och bröllopstårta som blivit över från gårdagens trevliga romska bröllop innan det bar i väg till Själevads vackra åttkantiga kyrka är det var genrep och konsert med Örnsköldsviks Musiksällskap, NotaBene Örnsköldsviks kammarkör. Fullsatt och uppskattat och bortsett från mina sprattlande insatser på trombonen så lät det nog riktigt, riktigt bra.

Mycket kulturutbud på en enda dag - det mesta helt ideellt skapat. Utan ideella kulturinsatser blir det inte mycket kultur kvar, varken i Örnsköldsvik eller någon annanstans.

Sen tycker jag det är märkligt med LO.s ordförande Vanja Lundby-Lundin som häromdagen starkt kritiserade bonussystemen i Volvo samtidigt som hon sitter i AMF,s styrelse och beslutade om bonusar där....
Till sist: Om du har 9 spänn över så gör som jag. Gå in I tunes och ladda hem "Holdin´On o love" med Jay Graydon. Be happy :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar