lördag 14 mars 2009

Lördagsbröllop

Mina goda vänner Kristina och Manolito gifte sig idag. Underbart goa människor som jag har fömånen att fått lära känna. Önskar er och era tre fina barn all lycka och välgång i livet.

Så har jag då kommit hem och hamnat i soffan med Melodifestivalen på TV,n. De flesta av låtarna ikväll hade jag aldrig hört förut. Det va två låtar jag tyckte var snäppet bättre än de andra och det va låtarna som framfördes av Emilia och E.M.D. Det slutade med att jag ringde och la min röst på E.M.D. Med några undantag brukar mina favoriter hamna långt ned på resultatlistan. Malena Emman som nu vann hörde inte till någon låt jag funderade att lägga ut 3,95 i "röstpengar" på.

Ser dessutom nu på Nyheterna att Luleå och Brynäs är borta ur SM-slutspelet i ishockey. Nu håller jag tummarna hårt för Timrå och Skellefteå. Två lag som jag hoppas få göra upp om SM-bucklan i kamp med Frölunda och Färjestad. Allra roligast skulle det vara om Skellefteå vann - nu då mitt Modo är borta ur leken.

Till sist det här med bonusar igen. Jag lever själv i en bransch med resultatbaserad lön och bonus men jag har då aldrig vart med om det man ser i finansbranschen att bonusar faller ut även för dåliga affärer och då reslutaten är minus. AMF,s avkastning var minus 6% men man hade tänkt sig 8 miljoner i bonus för ledningen. Nu backar även dom idag, precis som SEB gjorde i går. Men hur i all världen tänker dom - styrelserna alltså som beslutar om sånt ? Min känsla är att detta är förknippat med de mansdominerande styrelserummen. En jämnare fördelning av män och kvinnor i bolagsstyrelserna tror jag är ett av flera nödvändiga verktyg för att få någon ordning på detta. Som det nu är blir det ett löjets skimmer över de styrnlser som sköter dessa frågor som SEB och AMF har visat. Fast jag ger dem kredit att de i alla fall lyssnat på oponionen - då man inte hade insikt och kompetens att klura ut detta själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar