torsdag 26 mars 2009

Myten om straffbeskattning på diesel

Efter en dag med två viktiga och framåtsyftande sammanträden med Bio Fuel Region och Kristdemokratiska kommunfullmäktigegruppen och ett gäng kilometer på skidorna läser jag Teknikens Värld. Jag blir närmast faschinerad av hur en myt kan uppstå, leva vidare och t o m lura erfarna journalister.

Mikael Stjerna som är journalist på Teknikens Värld fick en fråga av en läsare om varför dieselbilar "straffbeskattas". Svaret från denne journalist bekräftade den myt som frågeställaren hade. Jag konstaterar bara att sanningen är den motsatta.

Låt mig visa på ett exempel - utan att gå in i detalj: En ny Volvo V50 med liten bensinmotor har en årsskatt på ca 1500:-. En motsvarande ny dieselbil har en skattesats som är en tusenlapp dyrare. Så långt är myten inte en myt utan en reell verklighet. Men så körs dessa bilar 2000 mil per år så betalar bensinbilägaren ca 2000 mer i skatt och moms på bränslet än vad dieselägaren gör. Detta eftersom staten "subventionerar" dieselbränslet med ca 1,50 lägre skatt och moms jämfört med bensinen. Och då blir det här med att dieselförarna straffbeskattas en myt. Undrar hur länge denna myt skall leva vidare.

En annan sak är logiken i detta. Jag frågar mig bara varför körning av dieselbilar "subventioneras" av samhället då man jämför med benisn - trots att diesel är det smutsigaste bränslet vi har. Dessutom är diesel det bränsle som är farligast för människan ur cancersynpunkt tack vare de livsfarliga nanopartiklarna som går rakt ut i vårt blodomlopp, då vi andas in dem.
I morgon skall jag inte tala bilar eller bränslen för då har jag förmånen att vara en av "föreläsarna" på en utbildning i Stockholm för nomineringskommittëordföranden. En dag att se fram emot - engagerade människor där alltid en förmån att möta !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar