torsdag 12 mars 2009

The armed man

Denna vecka är - förutom jobbet - smockfull med musik. Klassisk musik är inte det jag har vana och erfarenhet av att spela. Denna vecka utgör dock ett rejält undantag. Tisdag, torsdag, lördag och söndag sitter jag i en symfoniorkester med min bastrombon och känner mig som en främmande fågel. Inte på grund av otrivsel eller av att jag inte tycker om musiken men mitt musikaliska kunnande har inte riktigt nått den nivå att jag borde vara med här. Men upptäcker ingen annan det och skickar ut mig så spelar jag glatt vidare. "En mässa för fred" av Karl Jenkins med rubriken The Armed Man är det vi spelar och körerna sjunger. Det är första gången jag spelar under Helén Lundquist-Dahléns ledning och det är lärorikt. En vanvettigt kompetent och duktig musiker/dirigent. I orkestern är jag placerad mellan en supperduktig jazztrumpetare som för denna konsert lirar 2,a trombon och på andra sidan sitter Jonas Öberg med sin tuba - som annars leder storbandet i stan som är en av mina två musikaliska hemvister. Om två veckor är almanackan fulltecknad med det bandet (Övik BigBand)

Nu har jag konstaterat att Luleå tyvärr förlorade mot Frölunda så då jag skickat iväg detta blogginlägg ska jag sätta mig och öva och klura lite på några svåra passager som jag fuskade mig igenom under kvällens övning.

I morgonkväll har jag förmånen att rå om mitt barnbarn Jesaja igen - och det mesta lutar åt att vi efter maten slänger på oss kavajen och jeansen och drar på Brux. Där anordnar stans jazzklubb Perdido en konsert med den danska jazzsångerskan Sinne Egg som sjunger till en trio bestående av Peter Rosendahl, Graig Earle och Janus Tempelton. Gissar att det blir en höjdare.

Jag ber om ursäkt för den gräsligt suddiga bilden men den föreställer i alla fall stråk- och träblåssektionen i Örnsköldsviks Musiksällskap som jag ikväll övade med i Själevads Kyrka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar