onsdag 11 mars 2009

Hyllningskör till dieselbränslet

Jag förstår inte att dieselbränslet "subventioneras" med 1,50 lägre skatt och moms än bensin. För mig är det obegripligt. Då en liter diesel förbränns släpper den ut ca 2,7 kg Co2. Motsvarande siffra för bensin är ca 2,3 kg. Nu skall regeringen lägga en prop om miljö och klimat och man åtgärdar inte detta "feltänk" nu heller - man tar bara ett litet, litet steg.

En del människor ruskar på huvudet åt klimatfrågan och säger att den är bara ett påhitt, nyss eller överdriven. Jag tillhör defenitivt inte den gruppen. Jag tar klimatfrågan på högsta allvar.
Men - till alla dem som ruskar på huvudet åt den frågan - ni borde väl i alla fall ta åt er det faktum att partiklarna i diselbränslet är det sämsta tänkbara ur cancerframkallande synpunkt. Det är ett gammalt faktum. Dessa partiklar är idag så små att de passerar våra flimmerhår, går rakt ner i lungorna och ut i vårt blodomlopp.
Kan någon svara på varför detta bränsle då skall ha lägre skatt än bensin (som heller inte alls är bra - men jag fattar inte olikheten i beskattning).

Nej, inse att olja är fossil och snabbt bör fasas ut. Gå med i en annan kör än hyllningskören till fossil diesel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar