söndag 19 april 2009

Klimathotet är inte överskattat - tvärtom ...

...är klimathotet underskattat. Få - om ens någon - forskare går idag ut med uppgifter om sin bedömning av det man sett och forskat omkring då det gäller klimatfrågan.
I och för sig är det bra men många av dessa forskare bär på en mycket större oro över utvecklingen än vad man sätter på pränt.

Klimtatkrisen är lika reell som finanskrisen - men inte lika "lätt" åtgärdad. Den stora skillnaden är att Klimat och Eco-systemkrisen i världen har en mycket längre cykel. Med det menar jag att det tar mycket längre tid att få effekt av vidtagna åtgärder. Jag tycekr det är jätteviktigt att arbetet fortsätter - men med mycket större energi än vad som sker i Sverige idag. Vi har lätt att tro att vi ligger i framkant - men det är mer en tro än något annat. Idag diskuteras på allvar att lagstifta om  att bilar som säljs i Brasilien och USA måste vara flexibla, bara inom några år. Alltså inte gå på enbart fossila bränslen. Sverige ligger som vanligt efter i både tanke och handling.

Då jag tänker på mitt barnbarn Jesaja (som jag har haft förmånen att ha boende här sedan i går) och hur hans framtid skall se ut så känner jag både nu och då - f.n. nu - att jag borde kunna göra och kunnat göra mycket mer. Visst, jag tar cykeln till jobbet fast det är bilförsäljning som är mitt jobb, De gånger jag kör bil så kör jag på kretsloppsanpassat bränsle men visst borde jag som politiker ändå kunnat jobba ännu intensivare för att bilda opinion i denna överlevnadsfråga.

Samtidigt drar jag mig till minnes 13 år tillbaka i tiden då Kristdemokraterna hade sitt Riksting i Örnsköldsvik.
* Inte en plastmugg förekom
* inte en kilometer kördes på fossila bränslen för Rikstingets räkning
Hur har utvecklingen gått sedan dess? Ja, tyvärr inte framåt utan bakåt. Jag tycker det är hög tid att vi som parti tar tag i frågan igen. Det borde vara riktigt, riktigt ute att stå och dricka kaffe på en kommundag eller på ett Riksting i en plastmugg. Körs det bilar för partiets räkning så nog borde de köras på annat än bensin och diesel. Gick det att ordna 1996 utan stort besvär - bara lite vilja - så nog vore det märkligt om det inte skall gå att få att fungera 2009.

Tåget går för en bättre klimatpolitik - Hoppa på nu så slipper du trängas i sista vagnen (för med på tåget kommer alla förr eller senare)

1 kommentar:

  1. Från Halland gör vi som vi brukar och tar tåget till årets riksting

    SvaraRadera