måndag 9 februari 2009

Vad är kultur


Funderade på det idag under lunchturen i Skyttisterrängen i Örnsköldsvik. (bilden)
Då jag - efter en lång arbetsdag med våffelfest i bilhallen - kom till brassbandsövning i så kändes det tydligt: - Det här är ju kultur av det allra finaste slaget. Någonstans har jag känslan att folk tycker att kultur ska vara så väldigt fint och märkvärdigt. Men att spela brassband med Pingst-Brass i Örnsköldsvik i all sin enkelhet är - förutom allt annat som det innebär - en stor kulturupplevelse.
Kultur - ja, det är något finns runt omkring och mitt ibland oss. Svårare än så är det inte. Örnsköldsvik bolmar av kultur - lite överallt runt om i hela kommunen. Oftast är drivkraften ideellt arbetande männsikor. Länge leve alla dessa ideellt engagerade människor.
I morgonkväll har vi årsmöte med Kristdemokraternas lokalavdelning. 3 motioner har vi snickrat på - min dotter Hanna och jag - som vi skall försöka få gehör för. Vilken förmån att vi har möjlighet att påverka utvecklingen i vårt eget samhälle. Det känns som en självklarhet men demokratin den skall ständigt erövras och det vill jag bidra med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar