tisdag 24 februari 2009

Då ett plus ett blir tre

"Det är kompetensen som är det viktiga - det är kompetensen man skall gå efter då politiska uppdrag tillsätts".
Har du hört det någon gång ? Säkert. Det är lätt att hålla med om det - men vad är då kompetens ?
För många handlar det om hög utblldning, kunnig i språk, kunnig i matematik, kunnig i strategi osv osv.
Jag tycker också det är viktiga saker - men det är nog inte så enkelt.
Vår kommunfullmäktigegrupp (bilden - fast på bilden saknar vi två kompetenser) tycker jag är ett exempel på kompetens - där det nu och då händer detta märkliga att 1 + 1 blir 3 (eller mer).
Det är kompetens att vara man - det är kompetens att vara kvinna - det är kompetens att vara ung - det är en kompetens att vara äldre - det är en kompetens att vara högt utbildad - det är en kompentes också att vara lågt utbildad !!! Ja, vem ska annars veta hur alla lågutbildade människor har det ? (det senaste gäller mig själv :-)
Då jag tänker på alla samtal, heta diskussioner, lågmälda funderingar vi haft i vår/våra kommunfullmäktigegrupper genom åren slår det mig att då några människor tillsammans sätter sig och klurar på lätta eller svåra frågeställningar, filar på strategier för framtiden betyder just denna mångfald av livsbakgrunder (kompetenser) en oerhört stor betydelse.
I Kristdemokraternas principprogram står det en del om människans ofullkomlighet - vikten av insikt om detta. I resonemangen finns också med om att vi utvecklas i gemenskap med varandra. Som gruppledare behöver jag ständigt påminna mig om att då en person t ex säger "jag förstår inte" - så bidrar det till att höja kompetensen i gruppen - inte tvärt om.... Tja det blev kanske surrigt .- men för mig handlar det om insikten att alla har något att bidra med. Det gäller bara för oss som finns i ledarroller att uppmuntra detta - att locka fram det och i viss mån tillåta samtalen "fara iväg" ibland. Det kan utvecklas gruppens kunskap, insikt och förståelse och bidrar då också till utveckling av gruppen.
Tack till den fantastiskt kompetenta kommunfullmäktigegrupp som jag har förtroendet att leda. Ni lär mig nåt varje gång vi träffas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar