onsdag 18 februari 2009

Per-Erik och Saab

En sådan här kväll hade jag helst suttit på Berns. Varför? Jo, Per-Erik Hallins vänner har ordnat en hejdundrande hyllningskonsert för denna stora musiker där ikväll. Då han tävlade i Melodifestivalen för en massa år sedan med "Labyrint" upptäckte jag honom för första gången på allvar. Det var bara det att då hade han haft stora framgångar med sin musik under många år - bland annat som pianist åt Elvis, men jag upptäckte inte honom förrän då. Jag hade också gärna lyssnat på Beatrice från Ovansjö som var förband. Som körtjej fanns min sonhustru Elin. Klart man hade velat va där men så hade vi ju övning med Övik Big Band så det krockade - tyvärr :-( . En övning med ÖBB kan man ju bara inte missa. ÖBB,s rep kvällar är ett tillfälle där en veckas galna kommentare från 15 pers briserar under 2½ timme - varenda vecka. Trivsamt, halvgalet men ofantligt kamratligt och gemytligt.

Så tråkigt med Saab.... Trots att det är ett konkurrentmärke till bilar jag säljer så känns det inte alls bra. Såg just på SVT att socialdemokraterna är kritiskt mot att regeringen inte går in med pengar till fordonsindustrin och man jämför med Frankrike och Tyskland. Den franska regeringen går in med pengar till Franska företag och den tyska till tyska företag. Jag under hur sossarna tänker. Menar dom att vi Svenska skattebetalarna skall satsa pengar i ett multinationellt företag i USA ?? Hur hjärtat än klappar för jobb i Sverige.... Ja, jag förstår dom inte men det kanske klarnar om några dagar.
Blir det konkurs för Saab i Sverige så är kanske möjligheterna är större till en rekonstruktion och att få behålla i alla fall en del av jobben i Sverige. Hur som helst är det jättetragiskt för alla som drabbas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar