lördag 28 februari 2009

Ekonomin i kommunen och landstinget

För några veckor sedan kommenterade jag den ekonomiska situationen i vårt landsting. Att kräva mer pengar till kommuner och landsting ligger i tiden. Alldeles säkert är det nödvändigt också.
Oavsett det gäller ekonomin i det egna hushållet, ett företag eller i kommunen/landstinget så finns två vägar att gå. 1) öka intäkterna. 2) sänka kostnaderna (och givetvis en kombination av dessa två).
Min - några veckor gamla - kommmentar innehöll en fundering om varför det är så oerhört tyst om kostnaderna som alkoholen ställer till med för samhället.
Nu har en pensionerad journalist tagit bladet från munnen och skriver i lokaltidningen i frågan. Han håller givetvis med min analys. Han berättar om att frågan utreddes för flera år sedan i Norrbottens landsting och då beräknades alkoholens kostnader för landstinget motsvara 3 kronor på skatten.

Sveriges kommuner och landsting (SKL) har skrivit till regeringen och beskrivit behovet av mer pengar. Men när ska vi få se den moderate ordföranden i SKL ställa sig på barikaderna i alkoholfrågan? Att åtgärda den skulle betyda mer för kommunernas (och landstingens) ekonomi än om han skulle få igenom sina krav på höjda statliga bidrag till kommunsektorn. En ännu viktigare sak är att det handlar om människor som far illa. I det ekonomiska läge vi befinner oss i borde fler än våra kristdemokratiska statsråd agera i alkoholfrågan. Finans- och statsministern är två statsråd som borde bli mycket modigare - våga sätta ned foten - ta bladet från munnen eller vad som helst egentligen. Bara det händer nåt - och även företrädare för landets stora partier (sett till röstetal) borde väl nån gång våga. Sverige behöver en landsomfattade strategi för att få ned alkoholkonsumtionen. Först och främst för alla drabbade människor men även för ekonomin i hela samhället. Kom igen nu Sahlin och Reinfeldt - jag tycker ni fegar. Visa mig att jag har fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar