söndag 22 februari 2009

Energibolagets stora satsningar

Övik Energi, vårt eget energibolag, har jobbat expansivt under flera år nu för att trygga energiförssörjning på ett långsiktig hållbart sätt. Inte minst satsningen på kraftvärmeverket med egen elproduktion tror vi är en klok och framåtsyftande satsning.
Vi tyckte - 2005 - att engagemanget man ville göra i ett av bolagen i Örnsköldsvik - SEKAB - var bra för att trygga utvecklingen av miljövänlig energiframställning, inte minst etanol, i regionen. Under årens lopp har situatiuonen förändrats och i slutet av 2007 ringde kommunstyrelsen ordförande (Elvy Söderström (s) mig och undrande hur vi Kristdemokrater ställde oss till att Övik Energi skulle göra ytterligare satsningar i SEKAB. "Situationen har under hösten förändrats och det finns behov av mer kapital" sa hon bland annat. Mitt svar var; "- jag vet inte, jag kallar till gruppmöte och tar reda på det, så får du svar". Sagt och gjort, ett par dagar senare hade vi gruppmöte och även direktkontakt med KS-ordf under mötet. Vi meddelade att om det blir aktuellt kan vi - under ett antal villkor - tänka oss det, då vi sett kalkyler och handlingsplaner. Sedan blev det dock alldeles tyst. Kallelsen kom till kommunfullmäktige i december men inte ett ljud från (s) i frågan. Sedan gick allt snabbt, det blev panik och ett beslut togs några dagar senare i december utan att Kommunfullmäktige var inblandat där ytterligare pengar satsades (minnesbilden är att det rörde sig om ca 100 miljoner).
Jag har diskuterat detta med KS-ordförande, Kommunfullmäktiges ordförande (som sitter i vårt moderbolaget Rodret) om varför inte frågan handhades av kommunfulmäktige som vårt regelverk säger. "Det blev så bråttom och i bland måste man fatta snabba beslut" var svaret. Nys och nys igen är min kommentar. Båda visste det i flera månader men avstod att lyfta frågan till kommunfullmäktige. Otroligt dåligt gjort. Klantigt sa Bull, klantigt va ordet sa Bill.
Nu skall frågan upp igen. Det har du kanske också läst i Maria Wikstens och Anders Sellström bloggar också. Både SkellefteKraft och Umeå Energi är involverad i projektet. I går kom 3 A4 sidor med underlag för beslut om ytterligare 225 miljoner kronor i en slags checkkredit varav Örnsköldsvik skall stå för 100 miljoner. Tuffa tag av ett energibolag som inte har en välfylld kassakista, inte undra på att de vill ha kommunal borgen. En spännande debatt följer i kommun fullmäktige på måndag.

Men först är det söndag. Då fyller min systers äldsta dotter Sara år. (det är hon på fotot. Jag är stolt över mina systras barn, men mest över mina egna:-). Då blir det tårtkalas och släktträff. Ett kalas missar inte Göran Sydhage - var så säker. Särskilt inte ett kalas med tårta :-) Sleep well.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar