tisdag 29 december 2009

Prioriterar Stockholm cykling framför bilkörning?

2007 utsågs Stockholm till "Årets cykelfrämjarstad för sitt långsiktiga arbete med att skapa goda förutsättningar för cykeltrafik i huvudstaden". Allt enligt Stockholms kommuns egen hemsida.

Jag som cyklar här varje dag klurar på en sak: - undra hur utmärkelsen tillkommit? Endera måste det vara ordagrant "långsiktigt" och då ser jag med spänning fram emot vad som kommer att hända framöver. Ja, jag blir rent av nyfiken på hur de långsiktiga planerna ser ut. Eller så är det så att mycket har hänt som vänt utvecklingen sedan 2007. Jag skulle tro att det är det senare som gäller. De träd vars grenar som dagligen vispar i ansiktet då man passerar dem kan knappast vara klippta/ansade sedan 2007. Sådana små, enkla detaljer främjar inte den miljövänliga/Klimatvänliga/hälsovänliga cyklingen. Jag konstaterar bara att så dåligt som det är idag med cykelbanorna och skötseln av dessa finns enorma utvecklingsmöjligheter i Stockholm.

Ett tips ska jag bjuda på då det gäller snöröjning. Idag snöröjer man cykelbanan och därefter plogar man vägbanan och kastar tillbaka drivor med hårdpackad snö in på cykelbanan igen. Det är otroligt töntligt, och omöjliggör ju givetvis cykling på många ställen. Skulle det accepteras om motsvarande gjordes på vägar där bilarna skall köra - trädgrenar som daskar in i bilarna, isklumpar som ligger mitt i körbanan? Tveksamt ... men i Sthlm är det helt okey då det gäller cyklisterna.

Utvecklimngspotentialen är enorm och det är ju riktigt, riktigt positivt.

Om jag till sist skall svara på min rubrik så blir svaret enkelt: Nej !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar