tisdag 8 december 2009

Klimathot eller ...?

Att det finns tydliga motpoler i debatten om vårt klimat och hur det utvecklas råder det ingen tvekan om.
Från att "allt vart klimatpåverkande" verkar det nu väldigt inne att prata om att "klimathotet näst intill inte finns".

Jag såg en underökning häromdagen att det människor oroar sig mest för är vad som håller på att hända med klimatet. Vardagen rullar på, räkningar ska betalas, mat handlas, julklappar önskas, mamma ska ha besök på demensboendet och barnen hämtas från dagis innan det blir för sent idag igen. Men bakom detta är vi fler och fler - och nu snart halva befolkningen som på något sätt bekymrar sig om vad som händer "därute".  Vi kan inte ta på det, vi kan inte känna temperaturskillnanden då vi går ut - men vi märker att något händer. Visst - i Sverige är det knappt märkbart, egentligen är det ganska skönt om vi det blir några grader varmare. Blir det några fler dagar under sommaren då temperaturen överstiger 30 grader så njuter vi. Men ... jorden är inte bara Sverige. Har någon forskare kommit fram till att glaciärerna är "orörda" eller blivit större. Jag har i alla fall inte hört någon säga det. Har någon pratat om motsatsen - att glaciärerna smälter? Tja, en och annan. Kanske är något foto, någon film överdriven men - de talar samma språk. Något händer därute.

Inte undra på att människor runt köksborden och i rumssofforna i Sverige tänker på detta som en av de viktigaste stora frågorna... då mamman har fått sitt besök på demensboendet, maten inhandlad och instoppad i kylskåpet, barnen som fick vara på dagis en halvtimme längre än planerat sover sött i sina sängar, räkningarna är betalda och vi kunde inte unna oss det där restaurangbesöket denna månad heller så funderar vi vidare. Ibland vaknar vi t o m med tanken: Vad händer därute... bidrar mitt sätt att leva på något sätt till denna förändring (som vissa säger inte pågår)? I rumssoffor och runt fikaborden på arbetsplatserna så funderar svenskarna vidare. Jag tror att de partier som missar känna in människors oro i frågor som nästan inte är greppbara kan tappa i förtroende - och med det ett starkt inflytande i framtiden.

De flesta av de stora miljöfrågorna har ni nu lärt oss hantera - men klimatfrågan och ecosystemproblematiken tror inte jag människan har grepp på.

Ett stort misstaget tror jag att de gör de som tror att miljö- och klimatfrågan är samma fråga. Dessa människor är inte med i matchen...men kanske är det min kunskap som är för liten. Men - det lilla jag kan om detta är dock solklart. Det som kan vara bra ur miljösynpunkt kan vara dåligt ur klimatsynpunkt - och tvärtom. Det lilla jag kan i frågan rör som om trafiken - och där är det i alla fall glasklart att det är så.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar