lördag 9 januari 2010

Vinterlördag

Några hundra meter från mitt hem finns en fantastiskt fin skidterräng.
Denna förmiddag sken solen - som den gör varenda dag. Det fina med just denna dag är att inga moln är i vägen. Blå himmel, kylig luft, fina skidspår och ofantigt mycket folk i terrängen,

Då jag va i Ö-vik runt Trettondagshelgen så tyckte några synd om mig "du som åkt så mycket skidor, hur går det nu då du bor i Stockholm?". Bilderna ger förmodligen svar på frågan. Så länge det finnns snö så går det alldeles utmärkt att skida omkring.

Efter några dagars kyla kan man både här och där läsa att "nu är det inte mycket prat om global uppvärmning" - "nu är klimathysterikerna tysta" osv. Vad man missar då man säger så är att det är just detta klimatforskare och klimatengagerade människor länge sagt. "På sikt kan Skandinavien få Sibirisk klimat. Det skulle hända därför att nedsmältningen på Arktis och Grönland kyler havsvattnet och får Golfströmmen av "vika av". För min del drar jag inga slutsatser efter några veckors extremt väder - varken kallt eller varmt. Jag tror man måste se det i ett mycket längre perspektiv. Man måste bl a titta på hur det sett ut då klimatet förr har förändrats här på jorden. Det man vet är att då klimatet tidigare förändrats på jorden har det berott på fyra saker: Solfläckar, jorden bana runt solen, vulkanutbrott och jorden rotation kring sin egen axel. Inget av detta kan idag förklara den globala uppvärmning som vi upplever ... trots den stränga kylan. Så de som är skeptiska till den klimatförändring som vi ser måste hitta andra förklaringar om de skall fortsätta nonchalera den globala uppvärmningen och att det är vi människor som själva är orsaken till detta.

Längst bort - som små askar i horisonten ser du huset där jag bor. Det du ser längst bort mellan träden ser man alltså Ullerudsbacken. Inte så förskräckligt långt bort alltså.


2 kommentarer:

  1. Ser ju jätte härligt ut.Bortsett från "askarna"
    längst bort i bild är det nästan lika vackert som Kvaved.

    SvaraRadera