fredag 22 januari 2010

Feminist?

Fick frågan om jag var feminist. "Javisst" va mitt svar.
Men - "du säger det aldrig," va kommentaren.
"Japp så är det" va mitt svar.

Att vara feminist och Kristdemokrat är inte svårt - rätt naturligt egentligen (feminism ä en åskådning som hävdar kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska likställighet med mannen enligt svenska akademins ordlista). Men att använda ordet feminism i min beskrivning av mig själv kan vara komplicerat. Ordet är laddat, det betyder för många människor helt andra saker och feminism kan också betyda att det handlar om kvinnliga egenskaper hos män.

Därför: Att kvinnor och män skall vara likställda ekonomiskt, socialt och politiskt är fullständigt självklart för mig. Det finns få saker som upprör mig så mycket som då kvinnor - för samma arbete - har lägre lön än män.
Men - ändå använder jag aldrig ordet feminist då jag beskriver min egen syn på dessa frågor eller i beskrivningen av mig själv. Då står jag hellre fast vid att jag kort och gott är Kristdemokrat.

17 kommentarer:

  1. Jomenvisst, jag antar att din partikamrat Lage Ollinen säger precis samma sak. För ni delar ju värdegrund och människosyn. Var det inte så?

    SvaraRadera
  2. http://www.dagen.se/dagen/article.aspx?id=199228

    SvaraRadera
  3. Det fnns personer i alla partier som inte delar sitt partis uppfattning i alla frågor. Jag känner t ex en person som hade fackliga uppdrag och är sosse. På hans bil satt för ett antal år sedan en dekal där det stod "Indianerna tillät också invandring - nu lever dom i reservat. Stoppa invandringen". Jag kan för den skull inte påstå att LO eller sossarna är rasister.

    SvaraRadera
  4. Vilket slentriansvar. Sossen åberopade väl knappast socialdemokratiska värderingar med sin bildekal. I Lages värld så är det ju hans kristna värderingar som ligger till grund för hans agerande.

    SvaraRadera
  5. Det är möjligt att du har rätt i att för sossarna handlar inte synen på andra människors rätt att komma till Sverige, att det inte handlar om värderingar.
    I så fall tycker vi olika!

    I det andra fallet tycker jag att du blandar ihop religion och politik. Politik handlar inte om kristna värderingar utan om värderingar som hämtar sin inspiration ur den kristna etiken. Mvh//Göran

    SvaraRadera
  6. Då kanske du kan förklara det här lite närmre?

    Rätta mig om jag har fel, men är inte basen för den kristna etiken de tio budorden, syndernas förlåtelse, församlingens gemenskap o.s.v?

    Så när ditt parti hämtar inspiration från bland annat Guds tio budord så har det inget med religion att göra, men när jag påpekar vad en Kristdemokrats kristna värderingar gör med hans kvinnosyn så har det inte med politik att göra?

    Snurrigt värre...

    På Kristdemokraternas hemsida sår det "Vårt partinamn förklarar att vi står för demokrati byggd på kristen människosyn och värdegrund.".
    Det ledet ju till frågan om inte kristen värdegrund har med grundläggande kristna värderingar att göra? Eller är det att blanda ihop religion och politik?

    Känns det snurrigt? Det tycker jag också.

    SvaraRadera
  7. Håller med - du snurrar till det rätt rejält.
    En sak håller jag med dig om: en Kristdemokrats värderingar har med människosynen att göra (ingen skillnad där på män och kvinnor).
    Att det finns Kristdemokrater, Socialdemokrater, Centerpartister, Västerpartister, Folkpartister m fl som inom sina religioner inte accepterar kvinnliga imaner eller präster är ett faktum och det är ingen uppfattning jag delar eller försvarar. Men religionsfriheten tillåter dem att ha sin uppfattning.

    SvaraRadera
  8. Jag kan ta en fråga i taget istället om du är intresserad av att göra mig mindre snurrig?

    På er hemsida står det:
    "Vårt partinamn förklarar att vi står för demokrati byggd på kristen människosyn och värdegrund."

    Betyder det att Kristdemokraterna står för demokrati byggd på en människosyn och värdegrund som baseras på Guds ord?

    SvaraRadera
  9. Det betyder exakt det som står "baseras på kristen människosyn och värdegrund".

    Då du pratar om "Guds ord" så är vi inne på teologi och där kan en teolog välja ut enskilda ord. Många kristna hävdar att varje enskilt ord i Bibeln är Guds ord och så kan man inte överföra människosyn och värdegrund i politik.
    I ditt första inlägg blandar du också ihop Kristdemoraterna som parti med föreningen Kristdemokrater i Svenska kyrkan. Det är viktigt att veta att Kristdemokraterna har lämnat arbete i Svenska Kyrkan.

    SvaraRadera
  10. Vadå det betyder exakt det som står? Menar du att hela er politik baseras på något som inte går att utveckla mer än så?

    Vi kan väl ändå utgå från att kristen, i alla andra sammanhang, betyder att man tror att människorna genom Jesus död och uppståndelse kan bli försonade med Gud och till följd erhålla nåd och löftet om evigt liv.

    Den övertygelsen ger en viss människosyn och den påstår ni er basera er demokratisyn på. Eller hur?

    SvaraRadera
  11. Hänger inte riktigt med.
    Uffe, du började hela ditt resonemang med att hänvisa till en kyrkopolitiker nånstans i Norrland. Sen hängde jag inte med längre.
    Jag vet inte om jag uppfattar vart du vill komma.
    Vad är din poäng?

    SvaraRadera
  12. Nja, jag håller inte alls med din analys Uffe. Endera vill du inte förstå eller så driver du med mig bara (och det gör ingenting i så fall).
    Då partiet Kristdemokraterna talar om "vi står för demokrati som baseras på kristen människosyn och värdegrund" så har det inget med trosuppfattning att göra. Kristdemokraternas värderingar delas av kristna, ateister, muslimer, judar m fl, m fl. Det är värderingarna man delar, inte någon trosuppfattning. Mvh//Göran

    SvaraRadera
  13. Jag har ingen poäng. Jag vill bara höra Göran berätta vad kristen betyder.

    SvaraRadera
  14. Okey. Vi släpper politiken (som detta inlägg nhandlade om) och övergår till teologin. Som svar på din fråga rekommenderar jag Johannes evangelium i Bibeln. Kapitel 3, vers 16. Mvh//Göran

    SvaraRadera
  15. Göran, jag driver inte med dig.

    Vad är det i min analys som du inte alls håller med om? Jag frågade en gång en kyrkoherde vad kristen etik är, apropå just Kristdemokraternas hänvisning till den. Han svarade (på ett ungefär) att kristen etik har sin utgångspunkt i Guds lag och i kärleken till Gud och medmänniskan. Han hänvisade bland annat till bergspredikan och Markusevangeliet.

    Har ni någon annan beskrivning så vore det ju trevligt att få höra den.

    SvaraRadera
  16. Det jag inte håller med i din anlys är det jag uppfattar som sammanblandning mellan kristen tro och politik.

    Du har läst om vår ideologi på vår hemsida. Fortsätt läsa där (alltså längre ned än det du citerade i ett tidigare inlägg). Det är den bästa uttolkningen som finns.

    SvaraRadera