lördag 9 januari 2010

Aldrig glada ögon

Då jag lämnade Stenungssund efter ett jobbesök fick jag ett presentkort på en Pocket bok som tack för besöket. Under fredagen tog jag mig söderut och då jag sedan lämnade Malmö på fredagkvällen fanns det några minuter över att gå in på "Pocketshoppen".
Jag fastnade för en titel "när kalla nätter plågar mig med minner av hur det var". Bak på boken läste jag om en tjej som aldrig har riktigt glada ögon. Namnet Jessica Andersson sa mig ingenting men köpte ändå boken. Det visade sig vara en känd svensk artist och då jag läste boken "trillade 25-öringen ned" alltmer. Det va ju hon som vann Melodifestivalen 2003 tillsammans med Magnus Bäcklund. Men varför har inte en sån tjej glada ögon?

Fängslande berättar hon om uppväxten hos en mamma där alkoholen och andra droger tagit kommandot. Om skräcken då mamman och någon karl i huset bråkar, då blod och knivar blir en del av ett barns vardag. Hon berättar om att ständigt flytta, att ständigt ha ansvar för små syskon, att beskydda mamman, att gång på gång få höra att "denna Jul ska mamma inte dricka" och efter några timmar uppleva besvikelsen igen...

Hon berättar om det som 300 000 - 400 000 barn dagligen upplever samtidigt som det finns människor i landet - även beslutsfattare - som tycker att det skall bli lättare att komma över dessa droger.
Har man mött människor som vart om detta som barn kan jag aldrig, aldrig förstå att man talar om solidaritet, om barnperspektiv etc och samtidigt tycka att det skall bli lättare att kunna köpa droger. Nu vet jag att en alkoholist alltid kommer över droger, på ett eller annat sätt men att underlätta för dem vill jag aldrig bidra till.

Läs gärna denna lättlästa bok ... det ökar också förståelsen för kampanjer som Vit Jul, drogfri skolavslutning mm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar