måndag 4 maj 2009

Stöd till partierna

Idag hade jag tillfälle att delta i ett seminarium under rubriken "Makten över debatten". Det handlar om vilka resurser partierna får från privatpersoner och olika organisationer. Författaren till rapporten - Sandro Wennberg - lyfte fram att mycket av debatten i Sverige handlar om att "facken ger en massa pengar till Sossarna" och han ville förmedla att det också finns en annan bild - vilket va en bra tanke. Han lyfter i rapporten fram - framförallt - de omfattande penningstöden som moderaterna tar emot från olika gåvogivare. För deras del handlar det om mycket pengar.

Men under seminariets gång fick jag klart för mig att det var enbart de pengar som går till Riksorganisationerna som hade granskats.

Från Örnsköldsvik fick jag en rapport ca ett år före valet 2006. Då hade kommunens vårdanställda kallats till fackmöte. Där fick man reda på att "nu lägger vi det fackliga arbetet åt sidan - nu satsar vi på att vinna valet åt socialdemokraterna". Då handlar det dels om några fackombudsmäns arbetstid men framförallt om arbetstid för många kommunanställda som på betalt arbetstid skall utföra arbete år socialdemokraterna. Likadant förväntas troligen privatanställda personer som organiseras av olika andra fackförbund samlas till möten som arbetsgivaren betalar och som används till politiska möten. Sådant fanns inte berört för huvud taget i rapporten och då fann jag mötet tämligen ointressant. Det kanske finns fler ointressanta möten i Stockholm än i Örnsköldsvik - vem vet ?
Här regnade det då jag åkte till jobbet i morse - cyklade föressten nästan rätt i morse.
Då jag suttit inne i dag så har solen strålat utanför fönstret och nu då det är cykeldags hem igan småregnar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar