måndag 25 maj 2009

Sista kommunfullmäktige efter 26½ år


 
Sitter just nu på mitt sista kommnfullmäktige i Örnsköldsvik. Jag minns mycket väl då jag satte mig i min gamla Mercedes och körde till mitt första möte med Örnsköldsviks kommunfullmäktige i kommunalhuset i Själevad. Då bestod kommunfullmäktige av en mycket stor andel män. Numera är kommunfullmäktige samt dess styrelser och nämnder - i det avseendet - en jämställd församling. Inte minst den Kristdemokratiska kommunfullmäktigegruppen har här gått före (denna period är dock ett litet, om än litet undantag.

Ofantligt många framåtsyftande förslag har lämnats under dessa dryga 26 år jag suttit i fullmäktige. Vissa förslag har har gett kommunen en rejäl knuff framåt, andra har gett mindre knuffar. Det finns också den del förslag som sossarna säkert ångrar att man inte hakade på.

Trots att kommunfullmäktige under alla dessa år har haft egen socialdemokratisk majoritet så har vi fått igenom många  motioner och andra förslag genom åren.

Och visst blir jag glad då partikollegor och företrädare för andra partier uttrycker glädje över det samarbete vi haft.

Jag hänger inte läpp - jag känner inga nostalgiskt historiska vingslag - utan nu drar jag vidare och det känns bra.
Inte minst är det bra för den Kristdemokratiska  kommungruppen i Örnsköldsvik. Jag har under många år sagt till partiet att skaffa fram ny gruppledare - jag kan finns med som mentor - om personen vill ha det så. Men vid flera tillfällen har jag övertalats att stanna kvar. Nu bryts allt - det är bra för partiet och även bra för mig.

Så är min ödmjuka förhoppning att kunna bidra med något gott i mitt nya jobb i Stockholm.
Ikväll går sista flyttlasset - med min dotter Amanda och hennes lilla Jesaja med i bilen.

Göran Sydhage
Kristdemokraternas Organisationschef
08-723 25 14
076-527 25 14


Bostad:
Ullerudsbacken 54, plan 4
123 73 Farsta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar