torsdag 14 maj 2009

Finns det ett klimathot ?

Lyssnar just nu på ett klimatseminarum som Riksdagsgruppen och partistyrelsen anordnat. Johan Rockström och Anders Wiijkman är föreläsare.
Budskapet är detsamma som jag hört de senaste 10 åren men ännu allvarligare. Jag har länge tyckt - och blir stärkt i min uppfattning - att de politiska åtgärderna är för tafatta. Jag tycker att historien visar att tuffa politiska beslut ganska snart blir möjliga att genomföra - även om det "låter omöjligt" i ett tidigt skede.

Om - jag säger om - rädslan för klimathotet är överdrivet. Vad är då problemet att ändå vidta åtgärder. Oljan skall fasas ut oavsett klimatförändringarna. Det är enbart hastigheten på detta man är lite oense om. Nej - min åsikt är att politikerna är för fega. Tuffare krav ger snabbare åtgärder så varför vänta....? Kör hårt - ställ tuffa krav. Det kommer att få en effekt. Snabbare utveckling, högre tillväxt och bättre miljö!!

1 kommentar:

  1. Det är vi politiker som är bromskloss och inte folkopinionen när det gäller åtgärder för att förhindra de värsta klimatförändringarna.
    Man tror att det inte berör Sverige utan sker förändringar enbart i övriga världen. Typiskt svenskt.
    Klimat och sårbarhetsutredningen bedömer att riskerna för framtida översvämningar i Mälaren och Vänern är stora.
    I Stockholm kan exempelvis flera tunnelbanestationer ställas under vatten.
    De ökade vattenmassorna genom den södra
    delen av Göta Älv kommer leda till farliga jordskred.
    Runt Mälaren och Vänern kan mer än 3,5 miljoner kvadratmeter byggnadsyta komma att ställas under vatten...
    Ska vi vara rädda eller...

    SvaraRadera