tisdag 19 maj 2009

Nazismen är grym - som kommunismen

  
Ser just ett inslag på TV4 om nazismens agerande i Sverige.
Fick också  just den nazistiska tidningen "Nationell Idag" - en tidning på värdekonservativ grund - i min brevlåda och jag ryser....
Dessa värdekonservativa / nazistiska rörelser är otäcka företeelser som med demokratiska medel måste och skall bekämpas. Sverigedemokraterna är en sådan rörelse som har samma ursprung
men som "klär sig i finare dräkt" än t ex svenska motståndsrörelsen. Men det handlar om samma människosyn som driver människorna.

Jag känner stort obehag och kommer aldrig att väja för en debatt som handlar om den människosyn som värdekonserva nazister eller kommunister står för.

Upp till kamp för människovärdet - en kamp för alla människor oavsett kön, hudfärg, ursprung, religion, sexuell läggning eller vad det kan vara.

Därför kommer jag aldrig att ta ordet värdekonservativ i min mun då det gäller att beskriva vilken människosyn/vilka värden som jag själv står för. Aldrig, aldrig, aldrig....

6 kommentarer:

  1. Go Göran,

    samma unika okränkbara värde, det oavsett var man är, hur man är och när man är. Bristen sitter ofta i vår förmåga att vara öppna och generösa mot varandra. För mig käns det som att dessa konservativa krafter drivs av en rädsla för det som är främmande just nu, att låta sig drivas av rädsla blir aldrig tryggt och bra varken för mig eller för någon annan. Vi behöver se och lära oss förstå varandra men framförallt visa lika stor kärlek mot vår medmänniska som mot oss själva.

    Mer kristdemokrati helt enkelt

    SvaraRadera
  2. Förvånar mig att en kristdemokrat likställer värdekonservatism med nazism. Det är ju fullkomligt absurt. Värdekonservatism innebär att staten går in som skyddspatron för tradition, kultur och människovärde. Värdekonservatism går att finna i kristdemokraternas eget pariprogram där man skyddar det okränkbara människovärdet och samhällets minsta byggsten, familjen! Är själv kristdemokrat men betecknar mig som konservativ. Jag rekommenderar varmt bloggen Tradition och Fason.

    SvaraRadera
  3. Hej "Anonym".
    Det är inte jag som likställer något. Jag har tidningen i min hand "Nationell idag" som är en nazistisk tidning och det är de själva säger att de vilar på en "värdekonservativ grund". Det är inget jag hittat på.
    Och resten är naturligt. Jag är kristdemokrat, har alltså inget med konservatismen att göra!!/Göran

    SvaraRadera
  4. Kristdemokrati är för mig att ha människan i fokus. Där människans okränkbara värde är det viktigaste av allt i alla beslut som ska fattas. Jag använder själv ordet värdekonservativ för att människans behov i centrum i allt kan aldrig vara konservativt utan snarare det alla ska arbeta för.

    /Maria

    Maria

    SvaraRadera
  5. Hej Maria.
    Jag håller med dig angående människovärdet men jag kan inte med den bästa vilja i världen förstå att man ideologiskt kan göra kopplingar mellan kristdemokrati och värdekonservatism. Nazister anger sig själva som värdekonservativa och bara av den anledning kan jag personligen aldrig beskiva mig själv som värdekonservativ.

    Då det gäller enskilda sakfrågor är det annorlunde men aldrig som ideologi.
    Mvh/Göran

    SvaraRadera
  6. ett inte kom bort på min kommentar i ovan. Det ska stå ; jag använder mig ine av ordet värdekonservativ för att människans behov i centrum i allt kan aldrig vara konservativt utan snarare det alla ska arbeta för

    För att utveckla det jag skrev ovan så är kristdemokrati att sätta människovärdet i centrum. Inte baserat på några andra värden än just människovärdets unikhet.
    Maria

    SvaraRadera