torsdag 21 maj 2009

Sofia Modigh som lysande estradör

...i Örnsköldsvik ikväll. Stans kyrkor och IOGT-NTO i Örnsköldsvik ordnade ett offentlligt möte i stans Pingstkyrka där Sofia var huvudtalare.
(på bilden omgiven av Thor Bygdén från LP kontakten och Gunnar Eklöf från IOGT-NTO)

Det som etsar sig fast är inte minst hennes berättelser om de barn som jdag växer upp i missbrukarhem. Vart 5,e barn (statistiskt) lever i en sådan miljö.
Hur många miljoner människor det handlar om i Europa vet man inte riktigt men bakom varje siffra döljer sig ett barn som tvingas skydda sin mamma eller pappa och ibland båda två.

Själv reflekterade jag över min tonårstid med föräldrar som aldrig nyttjade droger i någon form. Det va inget jag dog av. Däremot växte jag upp med en annan sida av drogproblemet. Det var mammas och pappas engagemang för många Ö-viksbor som hamnat i klorna på droger - främst alkoholen. Då fanns i princip inga stängda dörrar. Med bestämdhet och stor kärlek bemöttes dessa människor och det fick jag lära mig av dem var att alla människor har samma värde - även de som på något sätt va besvärliga på grund av fylla t.ex.

Människors lika värde - alltså tvärtom mot vad jag skrev om häromdagen här på bloggen: De värdekonservativa nazisterna som försöker få fotfäste överallt i Sverige och vars människosyn inte omfattar alla. Och dessa värdekonservativa nazister står- tillsammans med kommunismen - alltså längst ifrån den kristdemokratiska människosyn av alla ideologier som jag känner till.

1 kommentar: