måndag 18 maj 2009

Finns det människor som inte har bråttom en måndagmorgon?

Ja, nu har jag stött på dem. Har inte sett så mycket av det förrn jag flyttade hit till Stockholm. I morse tog jag min cykel i vanlig ordning och trampade som en "bålgeting" från Farsta Strand in till stan. Fullt ös - men redan efter några kilometer stötte jag på de första människorna som inte verkar har ett dugg bråttom.

De sitter - en och en - i en bil, kör 5-15 km/tim. Trummande med fingarna på ratten, verkar nynna på nån låt de gillar. Så kör de 200 meter, stannar, tittar sig omkring, kör 50 meter ...sen ser jag inte mer för då har jag lämnat denna bilist bakom mig. Kör ikapp nästa avstressade människa , samma beteende. Kör jättesakta en bit, stannar upp, kör en kort bit och sen har jag också lämnat denne ensamme man (för det är ofta män) bakom mig.

35 minuter tog det för mig på cykel, hade jag kört bil hade jag säkert fått lägga på en kvart - men då har jag å andra sidan inte lika gott om tid som dessa personer som tar ett långt bilpass på morgonen. Då jag bodde i Örnsköldvik så blev jag alltid omkörd av de bilister som va ute. De körde både 50 - 70 och 90 km/tim. Men Norrlänningar är förmodligen avsevärt mer stressade morgonmänniskor - men det är säkert någon i detta som jag inte förstått... och det vore ju inte första gången i så fall :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar