lördag 26 september 2009

Music, music, music

Dagens 4 inköp

Musik i de flesta former - men med stark dragning åt jazz - är en passion i mitt liv.
Jag skrev i förra inlägget om att jag just då lyssnade till Melody Gardot. Henne såg jag för första gången i går kväll på TV. Faschinerande ..sa Bull. "Hon sjunger med ett ovanligt sväng" va min första reaktion. Nu - efter att ha lyssnat på skivan så är det mer än så.

Idag handlade jag ytterligare 3 skivor: Miles Davis funkar ju alltid, likaså Michael Jackson med sina fantastiska låtar. Så skall jag berätta en kortis om varför jag köpte Ouincy Jones "Smackwater jack". Första gången jag blev riktigt medveten om hans storhet som musiker var på en resa till New York för typ så där 12-13 år sedan. Min polare Peter knuffade i mig på flygplanet på väg dit. Han satt då och lyssnade på en musikkanal med en låt som svängde nåt så gruvligt. Sedan satt vi och väntade länge på att låten skulle återkomma. TIll slut så gjorde den det. Högsta volym i lurarna och vi satt och gungade båda två i flygstolarna. En av passagerarna kom och knuffade mig på axeln och sa "-vad lyssnar ni på? det måste va nåt riktgit bra...". Vilket ju både Peter och jag tyckte.
Till slut fick vi också fram vad det var, hemma i Sverige igen beställde vi varsinn skiva med Quincy Jones. Låten va Duke Ellingtons "do nothing till you here from me". Den är nu "sönderspelad" så det är dags för en ny Quincy Jones.

I morgon går Tyskland till val. Det är 64 år sedan andra världskriget avslutades. Europa låg i ruiner. De Gasperi, Robert Schumann och Konrad Adenaur var 3 politiska ledare i Europa som tyckte det fick vara nog. Höger och vänsterpolitiker hade då genom krig ödelagt Europa igen. Nu tog dessa Kristdemokrater tag i saken... tillsammans med andra drivande politiska ledare tog man initiativ till Kol- och stålunionen. Det resulterade senare i EG som nu är EU. Om EU kan man tycka vad man vill men det går inte att bortse från vad dessa Kristdemokrater - med sin vision om ett fredligare Europa - betydd för att Europa blivit en allt fredligare del av världen att leva i. Mycket återstår att göra. Människohandel, internationell brottslighet, fattigdomsbekämpningen och att tillsammans bekämpa drogernas utbredning är sådana saker. Men - med historien i backspegeln - Inte är det förvånande att det var personer som Lech Walesa, Helmut Kohl och Václav Havel som alla tre står Kristdemokratin mycket nära, som bröt kommunismens förbannelse i Europa - för "bara" 20 år sedan.
Inte delar jag varenda detalj i de tyska Kristdemokraternas program men Tyskland behöver en fast ideologisk kurs där det inte räcker med att prata om alla människor lika värde. Man måste ju också tala om vilket värde - och det gör Kristdemokratin, till skillnad mot kommunismen som länge fick praktisera "alla människor lika låga värde" i den Europiska politiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar