torsdag 24 september 2009

Äntligen

Hemmabryggt Espresso

Tänk att får komma hem, känna att livet är trivsamt och brygga en egen kopp espresso.

Jag köpte min espressobryggare för två år sedan. Efter en vecka gick en on/off knappen sönder. Jag gick till inköpsstället och det va inga problem, det va bara att "komma in med den så fixar vi det på en gång, vi har reservdelar hemma."
Åkte dit, skulle få hämta den om några timmar. Kom tillbaka på kvällen och fick  höra "vi har beställt on/off knapp, det är den som är trasig".
Det visste jag givetvis, hämtade tillbaka bryggaen eftersom den fungerade på så sätt att man kunde dra ut och stoppa in sladden i kontakten.

Efter en vecka åkte jag tillbaka för då hade on/offkanppen kommit hem. Lämnade bryggaren, hämtade den på kvällen, man hade inte hunnit byta den.

Så skulle jag bort så jag lämnade den några dagar. Då jag kom hem hämtade jag bryggaren - olagad. Knappen hade inte hunnit komma hem.

Efter 1½ år gick jag tillbaka och sa: Nu behöver jag inte espressobryggaren på tre veckor så nu vill jag attni fixar den. "Det gör vi sa dom". Efter två veckor stämde jag av med inköpsstället och fick besked att "vi har bytt två kanppar, bara en till att byta". Jag funderade då jag stod där... det va ju bara fel på en knapp. Men - efter ytterligare en vecka så kom jag tillbaka. Då va knapparna bytta och allt funkade perfekt - Enligt Homebutiken i Örnsköldsvik.

Kom hem - hem som då hunnit bli Farsta Strand i Stockholm. Äntligen - en fungarande espressomaskin i mitt eget hem. "Klick" - säkringen gick... Ringde inköpsstället och sa att "nu åker jag och köper mig en espressobryggare och skickar räkningen till er". Det va omöjligt eftersom de hade lagat den och den funkade perfekt. Efter några dagar ringde inköpsstället till mig och berättade att "du kan åka till XX-verkstan så fixar de espressomaskinen". Gjorde så - återkom efter en vecka och fick besked att "vi förstår inte vad de gjort i din maskin - vi måste beställa ett schema och gå igenom för att se vad de gjort".
Det gick en vecka till...
...och det gick ytterligare en vecka.
Men under den fjärde veckan ringde de och sa att nu är att utbytt och fixat och nu har vi kollat att den fungerar.

Och nu har jag bryggt min egen kopp i en helt fungerande espressomaskin i mitt eget kök - efter 2 år - så vad är problemet?

Lyfter man blicken har det inte funnits och det finns heller inget problem... Vaknar man frisk, ens barn ringer och jag hör att de har det bra, man har ett jobb att gå till och en cykel utan punktering på morgonen så är en trasig on/off knapp på espressomaskinen inget man ska skriva flera rader om på en blogg - så klart ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar