måndag 7 september 2009

Är alkohol nåt att diskutera om?

I  bloggvärlden och i många andra sammanhang diskuteras detta rätt flitigt. Det tristaste med debatten är ofta debattekniken. Inte sällan beskrivs de som förordar en mer restrektiv politik på området i ordalag som "fanatiska absolutister" etc.
Det är ett tråkigt, och framförallt billigt, sätt att närma sig frågan och jag vet att jag kommer i olika kretsar att få den stämpeln på mig med tanke på den problematik jag kommer att lyfta.

Nils Stenström på Folkhälsoinstitutet är huvudansvarig för en rapport som beskriver att andelen unga män som dricker så pass mycket att riskerar bli beroende har nästan fördubblats på fyra år.
redan idag betäcknas alkoholen som ett av vårt lands största sociala problem och bortsett från den ekonomiska kris vi hamnat i nu så tillhör också alkoholen ett av Sveriges största ekonomiska problem. det finns t ex studier som visar på att mellan var tredje och var fjärde sjukhussäng är alkoholrelaterad. En god vän till mig som jobbar på en akutmottagning på ett av landets sjukhus har sagt flera gånger att "vore det inte för alkoholen så hade vi haft väldigt lite att göra på helgerna, nu har vi hur mycket som helst". samma sak har jag hört poliser säga.

Nu rapporteras att en markant ökning av konsumtionen hos många unga sker. Vad har vi då att vänta av framtiden ? Förmodligen just det hemska att allt mer av vårdens resurser skall ägnas åt sådant som är alkoholrelaterat. Enligt rapporten från folkhälsoinstitutet har 7% av det svenska folket ett riskabelt alkoholdrickande. Våra egna plånböcker drabbas givetvis hårt av detta men det värsta, och dit mina tankar i första hand går, är de 300 000 barn i Sverige som idag t ex inte vet om pappa/mamma skall somna före eller efter Kalle Anka på julafton, som inte kan ta hem kompisar för de vet inte hur pappa/mamma skall uppföra sig osv, de riskerar nu att bli många fler.

Jag är tacksam - för svenska folkets skull - att Sverige idag både har en socialminister och en folkhälsominister som tar dessa frågor på största allvar och inte verkar vika för trycket att "öppna kranarna" / inta en generösare attityd mot svenskarnas slkoholkonsumtion.


1 kommentar:

  1. Du har ju rätt i det du säger, och jag håller med dig. Dock ser jag ingen ljus framtid framför mig på alkoholfronten. Det är bara att se över ungdomars attityd till alkohol, det är svårt att hitta ungdomar som inte dricker alkohol. Normen gör att folk inte vågar säga nej, det är det som är så tragiskt..

    SvaraRadera