fredag 3 augusti 2012

Att använda andras pengar

Liksom så många andra upprörs jag då jag läser om hur människor tar sig frihet att tillfredsställa egna behov av lyx och flärd på andras bekostnad.
Tillväxtverket är en statlig myndighet som enligt media använt sig av dina och mina pengar för att smörja eget krås.

En personaldag där notan slutar på summar man tror är ett skämt.

Bra att regeringen tar dessa myndighetspersoner "i örat".

Det som bekymrar mig mest är att regeringen måste göra det. Jag frågar mig om dessa personer inte har egna spärrar? Om inte högsta chefen har det, har ingen annan det, som innebär att man säger ifrån?
Jag minns för några år sedan då vi i Alliansen i Örnsköldsvik fick 12 platser i kommunens hockeyloge. I det ingick att vi skulle få en lätt måltid för 79:- + kaffe i en paus för ett par tjugor.. Min reaktion var: "men varför ska Ö-viksborna betala min mat och mitt kaffe då jag går på hockey?" Vi bestämde alla i Alliansen att vi betalar detta själva. Kanske var det småaktigt men där någonstans ligger min spärr. Kanske ligger den på fel ställe men jag föredrar i alla fall att ha den där än så långt bort att ingen skulle tro att det kan vara sant.

Låt personerna som varit med på dessa "idiotiskt dyra middagar" betala mellanskillnaden själv (från den gräns som myndigheten bestämt som norm). Varje vuxen person utan förståndshandikapp borde själv inse det orimliga och utifrån det utkrävas ansvar. Hade jag själv någon gång råkat slinta i omdömet så hade jag varit beredd att ta konsekvensen och göra det. Jag tycker det vore vuxet och högst rimligt att dessa personer också gör det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar