tisdag 23 februari 2010

Dyra kommunala projekt

Jag har vart kommunpolitiker i en kommun  som många gånger kritiserats för att man satsat på ishallar och andra fritidsanläggningar för ungdomar. Det är inte bara en  gång jag fått höra att "det är klart att de norrlänska kommunerna har hög skatt och ändå dålig ekonomi - som ni bygger ishallar och kostar på".
Jag har många gånger försvarat dessa satsningar därför att de skapar förutsättningar för en meningsfull fritid för ungdomarna.

Nu då det är OS tider så gör jag följande reflektion ... kanske ett långskott men ändå...: Varifrån kommer våra medaljörer? Ja, det är oftast mycket små orter, med få innevånare. Jag undrar om de 20 största städerna i Sverige har fler medaljer tillsammans än de små byarna i Norrland... Kanske är det inte så. Det kanske är så att träningsanläggningar, isbanor, hockeyhallar inte bara ger ungdomar bra fritidssysselsättningar. Det kanske är så att dessa små kommuner är stora bidragsgivare till den svenska OS glädjen.

...kanske ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar