lördag 20 februari 2010

Alkoholens förbannade förbannelse

Kanske upprörs någon av min rubrik men det gör mycket lite ont i förhållande till vad det gör - det som föranleder min rubrik.

Av en slump - eller av annan anledning - körde jag nyss en omväg på väg till ICA i Ö-vik. Varför denna omväg blev jag snart varse. På denna lågt trafikerade väg halvlåg en man i min egen ålder.

Jag stannade givetvis, det är ju svinkallt ute - han hade inte gjort illa sig, hade bara ramlat och kom inte upp av egen kraft. Utan handskar och förhållandevis dåligt klädd låg alltså min medbroder där...Med hjälp av en annan person fick jagn honom slutligen på fötter. Satte in honom i bilen och efter mycket "tuggande" kunde han slutligen beskriva vart han bodde och fick skjuts hem i en hyfsat varm bil.
Sedan i går hade han  druckit mycket öl...nåt som pågått  under många år. En medmänniska vars liv helt har slagis i spillror på grund av att droger säljs fritt - i stort sett - dygnet runt. Det betraktas som en mänsklig rättighet att drogen skall finnas. Många ser det som en frihetsfråga och varje gång jag möter tragiken i vitögat frågar jag mig: - frihet för vem?

Är det frihet för den man jag mötte idag, vars hela går ut på att skaffa mer alkohol? Är det frihet för lillgrabben i trapphuset som "tvingas" ut med hunden nästan mitt i natten då pappa och mamma är så dragna att de inte fixar själv att gå ut med voffsingen? Frihet för tjejen i ett annat trapphus jag klev rakt in i då jag hörde att hon blev slagen av sin fulla kille för att hon vart så trevlig då hon tackade han som skjutsat hem paret efter festen? Är det frihet för alla anhöriga som hela tiden konfronteras med detta - kanske största - sociala problem Sverige har? Är det firhet för 2-årigen som slipper sin pappa - som han egenligen hade vart i mycket stort behov av under de kommande åren då en bra mansförebild behövs? Är det frihet för skattebetalarna - vi talar ändock om ett av Sveriges riktigt stora ekonomiska problem. Det är bara det att kostnaderna är utsmetat i både statsbudget, klandstingsbudget och kommunbudget.
Jag fattar att folk vill ta ett glas vin till maten, eller ölen på afterworken osv. Jag har inga som helst problem att umgås med folk tar sig ett järn - men - ni som för upp detta på den politiska nivån som gör det till någon form av frihetsfråga att göra alkohol ännu mer tillgänglig. Förklara er ! Vems frihet talar ni om?

1 kommentar: