måndag 27 juli 2009

Kultur

Oj, oj, oj vad "experterna" ägnar mycket tid att skriva om kultur och synen på den. Inte minst efter Göran Hägglunds Almedalstal.
Det verkar på dessa som att kulturbärarna är staten, landstinget, regionen, kommunen och deras egen kultursida. Patetiskt. Vad man helt har missat är - vilket är min erfarenhet efter 40 års kulturarbete ungefär mitt i Sverige, Örnsköldsvik - är att kulturen den bärs upp av ideellt arbetande människor runt om i hela landet - nästan oavsett vad "det allmänna" gör och hur mycket "det allmänna" satsar i kronor och ören så är dessa miljoner - min värld - bara på mariginalen.

Jag tänker på de kvinnliga konstnärerna som även denna sommar ställer ut sina tavlor - i år gör man det på ön Trysunda i Örnsköldsviks vackra skärgård. Jag tänker på ÖBB - Övik Big Band - som varje onsdag övar i 2½ timme inför terminens stora konsert, på NotaBene kören, på Pingst-Brass, på All for One, på Västansjökören på E-team, på Kammarkören. Ja denna lista kan jag göra oändligt lång bara i lilla, lilla Örnsköldsvik. Jag tänker på eldsjälar som Brita och andra som driver café i Ödbergska gården varenda sommar, ja, samma där. Listan kan bli oändlig. Där har vi kulturbärarna. Stat, region, kommun kan pytsa in ofantliga mängder med pengar men det skulle ändå inte kunna bära kulturen vidare om inte alla dessa ideelt arbetande människor finns. Kulturen - som jag lärt känna den - bärs upp av männsikor som brinner för att föra fram och bevara något. Dessa människor är också nyckeln för att integrera nya svenskar i vårt samhälle. Jag välkomnar medmänniskor från Somalia, Irak, Balkan, Chile, Pakistan, ja, vart som helst ifrån och lära sig av vår kultur och berika vår kultur och vi får lära oss och förstå deras liv och historia. Tillsammans gör vi världen bättre. Konsten och musiken har en roll i detta och då vi lär av våra olika i olika kulturer så förstår vi varandra och lär av varandra.

Nej, alla "kulturexperter", ge er ut i verkligheten, se hur kulturmänniskor jobbar året runt oavsett det sker på kvällstid efter ordinarie arbete, hur de använder semesterveckor för kulturarbete oavsett vad som står på era kultursidor.
Uppmuntra dem, skriv om dessa hjältar, visa på vad de kan betyda för att mäniskor från andra kulturer skall känna sig välkomna och värdefulla i vårt land. Se verkligheten - kultursidan i en Stockholmsbaserad kvälls- eller morgontidning är inte kulturbärarna. Kulturbärarna är Brita, Bosse, Lillemor, Jerry, Jonas, Liselotten, Ann-Charlotte, Åke från Örnsköldsvik - och sådana finns i hundratusetal över hela landet

Vad har då Michael Jackson att göra på detta blogginlägg? Köpte min första skiva av honom igår. Grymt bra !!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar