lördag 8 januari 2011

Uppföljning

Sitter på ett tåg - på väg till Borlänge. en vacker lördag. Snöbeklädda träd utanför tågfönstret.
Läser uppgifter från Bil Sweden om läget med miljöbilar i Sverige nu.

Då denna klassning kom för ca 5 år sedan var syftet att få en övergång till bilar som i mindre utsträckning än då - skulle påverka klimatet. Givetvis ett vällovligt syfte och även rätt tänkt.
Det som hände var att fler och fler köpte bilar som körs på annat än olja - och de bilar som körs på olja blev bränslesnålare.

Nu läser jag en sammanstllning från november 2010. 163 bilar klassas som miljöbilar, av dessa är det 155 modeller som aktivt säljs och köps idag.

Då börjar jag undra - vad ä vitsen. I stort setta alla bilar är "miljöbilar". Numera även de bilar med gamla bensin och dieselmotorer som skruvat lite i, satt på smalare däck och sänkt några centimeter så råkar en massa modeller plötsligt hamna på exakt samma utsläppsnivå: 119 gram Co2/kilometer. Detta är enbart med klimatvänligheten att göra - säger inget om bilens ovänligheten mot miljön.
Så blir det så man inte följer upp ett beslut. I detta fall ett bra beslut...men nu har man inte följt upp det så nu är liksom drivkrafterna borta. Och vad händer.... jo, Sverige ökar nu sitt oljeberoende igen. Otänkt !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar