onsdag 6 oktober 2010

Ovanlig dag

Enda som denna har jag aldrig vart med om förr.
Att jag vaknade frisk har hänt förr ...
Att jag cyklade 17 km till jobbet har också hänt förr ...
Likaså att jag fikade, va på möte och lyssnade på lite blåsmusik på stan.
Men - sen drog jag till Storkyrkan på Gamla stan och va med på Gudstjänst i samband med Riksmötets öppnande. Bra musik, vacker körsång och en bra predikan tycker jag. Men då prästen säger att det finns folk som demonstrerat för man tycker att det inte skall göras skillnad på människor - bara för att man råkar vara född i ett annat land. Vad händer då? Jo, Ett helt gäng Sverigedemokrater reser sig upp och går ut ur kyrkan - mitt i predikan - i bullrig protest. Mitt framför mig satt en Sverigedemokrat från Gävle som bara häromdagen motionerade om att skolavslutningar skall vara i kyrkan....hur tänkte hon som tillsammans med sin man störde Gudstjänsten? För mig är deras tal om kyrkan och annat bara en tunn, tunn fasad som rasar för lilla minsta vindpust... som t ex sånt som dagens präst talade om.

Det är läskigt - men det stärker också bilden av att de väljare som vi kristdemokrater förlorade i det senaste valet inte gått till dessa Sverigedemokrater. Det visste jag redan och "Valus" undersökning har kunnat möta mäta att det är  en tusendels procent av deras väljare som kommer från KD. Annat med sossarna - där handlade det om 14 % eller moderaterna som tappade 8% till SD.
Höjdpunkten var dock kvällen konsert på Konserthuset och Nils Landgren.... Han spelade två låtar av Kurt Veill tillsammans med kungliga philharmonikerna..... Världsklass - både vad gäller låtval och framförande. Mer sånt till folket :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar