torsdag 7 oktober 2010

Att köra miljövänligare

Sedan mitten 80-talet har min ambition vart att släppa ut så lite skit som möjligt då jag kör bil.
Det började med kampen om katalysatorer - där Kristdemokraterna va först ute av partierna i Sverige att aktivit arbeta för detta - trots att vi inte satt i Riksdagen.

1996 hade vi Riksting i Örnsköldsvik. Vi ordnade busstransporter till och från hotellen, bilar som guidade och skjutsade personer. Allt - fossilfritt. Då va det etanol som fanns att tillgå.

Som du kanske förstår tycker jag att utvecklingen går gräsligt sakta - men samtidigt ser jag ju framsteg. Gas och etanolförsäljningen ökar i Sverige vilket är 2 steg framåt. Men så tas också kliv bakåt - Volvo är typexemplet: Man plockar nu bort både etanolmotorna och snåldieseln ur sitt V70 program. Snacka om oljeindustrin har grepp ....

Om vi bortser från miljö-Ulandet Sverige så sker det viktiga saker på andra håll i världen. Brasilien som vart "ljusår" före oss, planerar nu öka nu sin etanolproduktion rejält:
Brasiliens etanolproduktion når 64 mdr l 2019 mot 26 mdr l2010, enligt Brasiliens energidepartemen t. Läs mer här.

I Madrid kommer man nu att förbjuda taxibilar som drivs på diesel - p g a deras cancerframkallande utsläpp. (medan sverige diskuterar förbud av dubbdäcksanvändning i Söder i Sthlm. Med en vidare blick blir vi svenskar rätt patetiska ibland... är i alla fall min reflektion

Peruana de Gas Natural anger att antalet gasbilar når 105 000 innan årets slut, upp 30 % på ett år. Enbart i Lima byggs tio nya gasmackar innan årsskiftet, som då totalt har 35. Läs mer här.

Det här är väl ändå en kul - och fantastiskt bra grej:
Afghanistan kan göra biodiesel av frön från opiumvallmo, med US Army som främsta kund. Därmed minskas också inkomstbortfallet för de som avstår natt producera opium. Läs mer här.
 
Vietnamns biobränslutvecklingsplan för 2015 och 2025 fokuserar på cassava, kokosnöt, sesam, jordnöt, jatropha och fiskfetter för etanol- och biodieselproduktion, med målet att till 2025 ha ersatt 5 % av de fossila drivmedlen. Läs mer här.

Ford inleder en utvecklingssatsning på biodiesel från alger, med egna projekt och stöd till tillverkare som närmar sig kommersiell produktion. Läs mer här.
Kenyanska Mumias Sugar börjar tillverka sockerrörsetanol hösten 2011, 22 milj. l/år som främst ska säljas för långinblandning i bensin på den östafrikanska marknaden. Läs mer här.

1 kommentar:

  1. Det känns som att Sverige snart kommer att bli omkörda även på detta område. Även om biogasen tex får allt fler tankstationer söderöver, så ekar det ganska tomt i Norrland.
    Tråkigt.
    Fast när man läser sånt här, undrar man ju om vi trots allt håller på att backa?

    http://www.expressen.se/debatt/1.2191374/gustav-fridolin-handlaggningen-av-minerallagen-stinker
    Vad tycker du?
    /Jenny

    SvaraRadera