fredag 29 oktober 2010

Mediadrev angående bjudresor

Nu är drevet igång - igen.
Nya "syndabockar" är utsedda och nu "springer alla på samma boll".
Jag tar inte Alkesten i försvar på något sätt och då jag hör henne prata om att oljebolag gör insats för miljö då blir jag inte annat än full i skratt... men det va inte därför jag sätter mig och skriver.
Mitt ärende är - Drevet.
Tänk er surret på redaktionerna nu... det ena analysen efter den andra, det ena garvet efter det andra, den ena kommentaren efter den andra.
Sedan sitter ett antal journalister och darrar av rädsla - som samma redaktion. Varför? Jo - de gör samma sak själv, låter sig bjudas på än det ena och än det andra.
Låt mig ta ett exempel från den bransch jag jobbat i drygt 20 år.
Är det någon motorjournalist som bjudits till Österrikes alper, till franska rivieran, till Sardinien, till det vackra Kroatien, till Nurnbergring för att köra bil tror ni ? Ja !! Många, många!
Och sedan skrivit artiklar som inte är färgade ? Ha, ha ....
Där kan man snacka om bjudresor... klart de sitter på redaktionerna och huttrar nu. Ska de kastas ut i kylan?
Lugn, lugn. Era kollegor kommer inte att ta upp ämnet, den felfria kåren kan inte göra nåt sånt - låta sig bjudas på middag, alkohol, mera alkohol åsså en nubbe till. Nej, nej, nej... inte en journalist inte..
Ja, du förstår säkert att det sista här är skrivet med en sarkastisk underton. Och jag kan göra det för jag vet vilka som betalat många, många och några ytterligare av alla dessa bjudresor.
Kunderna som kommer till bilhallarna och köper bilarna. De har betalt journalisternas lyxresor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar