söndag 21 juni 2009

Soliga söndag

Jesaja - 1½ år i poolen - första midsommardoppet.
Så går då denna midsommarhelg mot sitt slut. Det har vart mycket sol, mycket inlinesåkning och mycket fika.
Särskilt idag förståss eftersom det är Emils (min son) födelsedag.
Själv sitter jag i bilen tillbaka till Stockholm nu - efter några lugna sköna dagar inneboende hos en av mina döttrar i Örnsköldsvik.
Frank - barnens kusin är chaffis f.n.

Har hunnit läsa ikapp lokaltidningen - Örnsköldsviks allehanda - och där pågår som intensivast skriverierna om de kommunala energibolagens engagemang i etanolföretaget SEKAB. Skulle detta kommunala engagemang "gå åt skogen" är jag rätt säker på att det skulle bidra till att frånta socialdemokraterna den totala dominansen de har i kommunpolitiken i Örnsköldsvik (och även i Skellefteå och Umeå). Visst skulle det vara välgörande för demokratin, ett lyft för Allianspartierna om sossarna tappade sin egna majoritet som man har i t ex Örnsköldsvik. Men - inte önskar jag att det sker på bekostnad av att det går åt skogen med Övik Energis engagemang i SEKAB. Även på dessa arbetsplatser jobbar människor som är beroende av försörjning, jobbet är "levebrödet".
I stället hoppas jag att jobben tryggas och att företaget går en ljus framtid till mötes - samtidigt som sossarnas egna majoritet bryts.

Nu har vi passerat Sundsvall och det är sommarväder utanför den etanoldrivna bilens fönster. Ser fram emot mycket sol och värme i sommar - och gott fika :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar