onsdag 3 juni 2009

Eskilstuna & Strängnäs

Har haft förmånen idag att kampanja inför EP-valet i Eskilstuna och Strängnäs.
Kul att se människor som gör sig ledig mitt på dagen för att göra en insats för partiet. Strongt.

Det hann bli många trappsteg i olika hyreshus innan den fullastade ryggsäcken va tom. Dessutom hann jag lyssna en stund på Maria Larsson och Ella Bohlin i Eskilstuna.

Roligaste intrycket från valrörelsen består även efter denna dag. Det är att möta de många flyktingar och invandrare som är intresserade av valrörelsen. Särskilt roligt är det att kunna dela ut material på t ex Arabiska eller Bosniska till dem. De blir glatt överraskade då de ser sitt eget språk i Sverige. Och jag förstår mångas intresse - även hos de som inte har rösträtt. Här i Sverige kan vi stå fritt på ett torg - med högtalaranläggning och tala politik. Det är annat än vad många av dessa vänner är vana med.

Mest minns jag fyra grabbar/män i Eskilstuna som va bland de första jag pratade med där. De tog intresserade emot en "Ellafolder" och då jag sedan hämtade folder på Arabiska så lyste de upp. De satt och läste, kommenterade, titta i den svenska foldern och i den Arabiska. Så hitta de en sittplats - satt hela tiden som Maria och Ella talade. Då de talat klart reste sig alla fyra - vinkade till mig och sa "- Tack och lycka till i valet" - på riktigt bra svenska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar