lördag 22 juni 2013

Ishockeyminnen i midsommartid

Ishockey är inte det första man tänker på en midsommarafton i Dalarna.
I går hände det dock. Befann mig på Hembygdsgården i Dala-Järna dit vi tagit oss för att träffa en massa folk och jag skulle även vara med och spela lite i en "midsommarorkester".
 
Kvällens talare var f.d. ishockeymålvakten Göran Högosta. Vi som levt många år minns bland annat ishockeyVM i Wien 1977 då Tre Kronor tog silver. Då blev Göran Högosta min favorit. Favoriten dessförinnan var Kjell Svensson - han från Södertälje ni vet. Jag minns 1963. Jag var hos min farmor Emma, faster Rut och farbror Harry i Lövsjö utanför Örnsköldsvik. Sverige spelade mot Sovjet och Kjell Svensson måste ha gjort sin livs match. Då väcktes mitt hockeyintresse.
 
Sedan blev det så klart Sune Ödling från Modo - vilken person då boende i Örnsköldsvik minns inte SM-guldet 1979.
 
Tja, detta är historia och inget vetande någon kan vara utan. Reflekterade bara över det på en Hembygdsgård i Dala-Järna midsommarafton 2013 då Göran Högosta - som för övrigt började sin karriär i TV pucken och sedan Leksands IF.
 
Kanske ploppar allt detta upp därför att min pappa Edvards stora favoritlag i ishockey var just Leksand. Vem vet var man får allt ifrån....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar