tisdag 25 juni 2013

Hedersrelaterat våld

Nu och då passerar uttrycket "hedersrelaterat våld" revy.
Ju mer jag tänker på det ju mer tycker jag att att jag inte förstår uttrycket.

Heder är för mig ett positivt uttryck. Hur kan det för huvud taget föknippas med våld.
Jag hörde nyligen om en niobarnsfamilj där pappan och mamman misshandlats av släktningar för att man vägrar gifta bort sina 14 och 15-åriga döttrar. Dett skedde dagarna före midsommar i vad man kallar "mellansverige" men som för en norrlänning betraktas man det  som södra sverige. Hur som helst, i vårt land, i nutid.

Det våldet de utsatts för kallades hedersrelaterat.

I mitt huvud säger det: "no, no.... det här handlar inte alls om heder".
Förmodligen är det så att i familjens släkt ses föräldrarna svikare som avviker från kulturens mönster. i mina ögon är det en sjuk och konstig kultur då flickor och pojkar tvingas gifta sig med personer mot sin vilja.

Inte handlar det om heder. För mig handlar det om en kultur/tradition som inte ska finnas i vårt land eller någon annanstans. Likväl hälsar jag människorna varmt välkomna hit ....

Med vad jag växt upp med, synen på människor, ska dylika kulturyttringar motarbetas - inte människorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar