tisdag 4 juni 2013

Hur var det för mig

Jag har en ledig kväll. Tvättstugan bokad. Ute lyser solen men lite kallt är det nog ändå.

Håller på att städa lite mellan varven, det var några dagar sedan... Jag vill göra fint och hemtrevligt. Varför just idag?
Jo, i morgon kväll får jag besök. I Örnsköldsvik har jag tre barnbarn. Den äldsta av dem - Jesaja 5 år - ska åka bil med bekanta 6-8 timmar i morgon för att vara hos mig - sin morfar - några dagar.
Jag är glad att han vill, ser det som en förmån att han kommer.
Då han kliver in, trött efter lång resa i morgon, ska han känna lite av det jag kände då jag som liten grabb kom till min morfar/mormor eller till farmor. Mitt minne är att det kändes välkomnande. Inte sällan stod saftglaset redan framme, kakfatet laddat. Det vara bara att slå sig ned och njuta. Tänkte att han inte ska behöva möta en städande morfar då, utan ett dukat fikabord, ett spel som vi kan spela kanske. De andra dagarna är planerade in i minsta detalj. "Jag har en plan morfar, först Gröna Lund sedan Skansen, sedan Gröna Lund, sedan Skansen och sen Gröna Lund".

Så - för morfar är det bara att bita ihop. Nu ska planer förverkligas...

Vad månde det bliva? Två barnbarn som nu är ett år och ett på G om några veckor. Många semesterveckor inbokade, år framöver.

Vilken förmån !!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar