onsdag 14 november 2012

Omtanke är aldrig fel

Läste i dagens Metro om en undersökning från institutet Novus om att 51% av oss svenskar känner någon som vi tycker dricker för mycket alkohol. Var fjärde svensk känner oro för någon.
Många tycker - enligt undersökningen - att det är jobbigt att ta upp saken med personen i fråga.

Genom alla år har jag själv stött på några som jag känt oro för. Jag har försökt prata med de personer det gällt på ett eller annat sätt. Ingen som känner mig vet att jag är moraliserande i mitt sätt att prata med folk och det har jag nog inte varit dessa gånger heller. Därför har jag goda erfarenheter av dessa samtal. Vänskapen har fördjupats och har personen inte delat min syn så har hon uppskattat omtanken.

Känner du någon? Prata med personen ifråga, givetvis utan pekpinnar, säg bara att du känner oro och att du säger till därför du vill personens bästa. Då personen utvecklat för starkt beroende av giftet kan det vara för sent.

Omtanke är aldrig fel !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar