lördag 17 december 2011

Vadå grupperingar?

I samband med att diskussionen uppstått om vilken person som skulle vara bäst att leda Kristdemokraterna och händelser däromkring händer några märkliga saker som jag reflekterar över denna lördag.

Det börjar talas om grupperingar och positioner och jag frågar mig i soffan där jag sitter: Vad är syftet?
Jag har läst att det finns liberala grupperingar att det finns konservativa grupperingar, att det finns en frikyrkovänster osv. Vilket syfte har människor som gör dessa indelningar? Om media gör det bryr mig inte men då personer i partiet gör det, ja, då blir jag bekymrad. Det verkar som att Kristdemokrati inte duger. Jag förstår inte... men det är ju ändå inte något nytt :)

Jag har självklart fått höra genom åren - beroende på vilken politisk fråga det gällt - att "du låter som en sosse", "värst vad du är konservativ" osv. I en sakfråga kan givetvis personer tycka sådant. Det bryr mig inte alls. Kristdemokratin kan uppfattas på många sätt - beroende på vilken politisk fråga det gäller - men det betyder inte att Kristdemokratin är något annat än Kristdemokrati. Vi behöver inte alls etiketter som konservativ, liberal, höger, frikyrkovänster, borgerlig. Det förvirrar bara. Alla Kristdemokrater borde i stället fundera på hur jag självkan lära mig att aldrig använda annat uttryck om partiet än Kristdemokrati, och givetvis själv hitta en tydlig mening om varför jag just är kristdemokrat.

En av de mest märkliga som hänt på senare tid va då en högt uppsatt Kristdemokrat skrev på Facebook att personen höll på de konservativa i den danska folketingsvalet. Jag kunde inte låta bli - så jag kommenterade snällt att "för min del håller jag på Kristdemokraterna". Att folk reagerar på det får man räkna med men att jag skulle bli "påhoppad" av aktiva kristdemokrater bekymrar mig mycket, mycket, mycket...

Ja, det va min lilla lördagsreflektion innan jag drar in på Östermalm för att spela storband på en julkonsert.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar