fredag 16 december 2011

Fredag i Stockholm

En fredag då mycket hänt.
På KRIS har vi börjat flytta. I Riksdagen har kristdemokraternas valberedning föreslagit ny partistyrelse.
Runt om i hela Stockholm går människor omkring och funderar på om man ska köpa en IPad eller en surfplatta till sina barn.
Runt om i Stockholm går samtidigt människor och funderar på om man ska kunna köpa julkorv, för då kanske man inte har råd att betala hyran.

Jag såg ett exempel på detta häromdagen. En ung mor med dotter va och handlade. De stod i kassan framför mig. De hade handlat för drygt 40:-. Mamman la fram en kuvert med mynt. "Det fattas 10 kronor" säger kassörskan. Mamman tar sig för pannan, stoppar i ett Visa kort - men det finns inte 10 kronor på kortet. Då lämnar hon tillbaka ett litet paket smörgåspålägg och fick så passera kassan...

Ja, hon är inte ensam. Så är det. Många har inte pengar till mat för dagen... Inte heller räcker det till sockar innanför skorna. Så var det för denna mamma. Jag funderar många gånger över vad jag kan göra för dem. Det är nog så att både du och jag kan göra något för människor nära oss - som inte har det lika bra som vi.
Jag kan t ex sticka ned en hundring i en grannfamiljs brevlåda, jag kan diskret säga till kassörskan "jag betalar den tian då det blir min tur". Ja, det är nog bara viljan och fantasin som sätter grnser för vad vi kan göra för en medmänniska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar