torsdag 29 december 2011

Småföretagare

Jag tror att småföretagarna är en mycket, mycket viktig nyckel till att vi ska kunna öka vårt materiella välstånd.
Men - då måste vi också definiera vad vi menar med småföretagare.

Med småföretagare menar jag soloföretagarna. De har ingen anställd och det finns ca 700 000 sådana i Sverige.
De övriga - med en anställd eller fler - är ca 300 000.

Skulle samhället anpassa alla regler och alla "måsten" så de passar för soloföretagarna så kommer de större företagen (de med en anställd eller fler) inte ha några som helst problem att verka i den miljön.
Jag tycker det är viktigt att det sker en förändring så att den enskilde soloföretagare ska finna en välkomnande miljö i samhället för att de valt att blir företagare.

Jag tycker så därför att jag är övertygad om att det är en bra grogrund för det bästa tänkbara företagarklimat.

Men tyvärr så går politiker inte sällan till företagarorganisationer och ställer frågor som "vad behöver samhället göra för att förbättra företagsklimatet". Det är bara det att soloföretagarna sällan är med i en sådan organisation. Politker måste ut till soloföretagarna, sätta sig ned och skapa en bild av hur läget är. Då får man underlag för att skapa ett gott företagarklimat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar